Avensia Q1 och årsstämma 2018


Av: Jesper Henrikson

Igår släppte Avensia sin Q1 rapport och på eftermiddagen hade man sedan sin årsstämma. Rapporten var kort och gott fantastisk – omsättningen steg med 54% och man nådde sin hittills klart högsta rörelsemarginal på 14,8%. Detta innebär att fjolårets höga rekryteringstakt redan har börjat betala av sig då man lyckats få in de flesta i projekt och därmed nådde en hög beläggningsgrad.

Niklas Johnsson – Avensias nya VD
På stämman fick jag även nöjet att för första gången träffa Avensias nya VD, Niklas Johnsson, och höra om hans tidigare erfarenheter och på så sätt skapa mig en bild av vad han kan bidra med. Denna bild är att Niklas är en ödmjuk, kunnig och mycket kompetent ledare med ett starkt track record från sin tid på Microsoft som Services Director. Gällande Niklas personlighet så tror jag att den kan passa mycket väl in i Avensias kultur. Niklas bakgrund är att han nu senast kommer från Microsoft där han varit Services Director, vilket rent konkret innebär en konsultverksamhet som kretsat kring Microsofts största projekt och största kunder. Niklas ansvarade för en strategiavdelning, en support & operations och en del som levererade systemlösningar. Kort och gott är Niklas erfarenhet från Microsoft ganska lik Avensias huvudverksamhet. Under sina sju år på Microsoft växte hans del med 700% och i slutet ansvarade Niklas för omkring 400 personer, dvs i början var man förmodligen omkring 80 personer. Niklas beskriver sin styrka som ledare i snabba förändringar och omställningar snarare än som förvaltare. Mitt intryck är att Niklas kan vara perfekt för uppdraget att ta Avensia från en hyfsat liten uppstickare till en relativt stor och etablerad spelare.

Rekrytering och arbetsgivarvarumärke
Det pratades även en hel del om förmågan att rekrytera och behålla talanger, något som har gått allt lättare för Avensia på sistone. Bolaget uttrycker att man tack vare en ökad kännedom av bolaget fått allt större söktryck. Dessutom är personalomsättningen låg – något som är mycket positivt. Jag fick under stämman tillfälle att prata med en anställd i bolaget som bekräftade min positiva bild av Avensias företagskultur och bolagets förmåga om att lyfta fram, accelerera och ta hand om sina anställda.

Från projektleverantör till strategisk partner och förvaltare
En annan sak som det pratades en del om är hur Avensia gått från att vara en projektleverantör till att snarare fungera som en strategisk partner. Jag ska försöka illustrera skillnaden

Avensia innan - projektleverantören
Avensia anlitades när ett bolag hade bestämt sig för att bygga en ny e-handelssida. Detta innebar att några konsulter blev belagda under tiden det tog att bygga hemsidan och sedan tog projektet slut och Avensia var tvungna att hitta nya projekt för sina konsulter för att bibehålla beläggningen.

Avensia nu – den strategiska partnern för frågor kopplade till digital handel och omnihandel
Steg 1 – strategisk rådgivning: Tidigare såg handlare att det var trevligt att ha en e-handel för att sina kunder skulle ha möjligheten att köpa varor även online. Nu är klimatet ett helt annat. Handlare ser att det kommer bolag som Zalando och Amazon och handlarna blir då osäkra på deras existensberättigande. Frågor som ”hur ska vi passa in och hålla oss relevanta i den nya djungeln av möjligheter för kunden?” blir frekvent förekommande. Det är alltså inte längre bara att bygga en web shop och sedan är problemet löst. Denna situation har Avensia utnyttjat och blivit en strategisk rådgivare för, dvs ungefär som BCG eller McKinsey fast för handel.

Steg 2 - systemleverans: Efter en strategisk rådgivning kommer man fram till att en särskild systemlösning är relevant för handlaren och här lämnar Avensias strategisk rådgivare ofta över till Avensias systemutvecklare, dvs man bygger en hemsida och kopplar även på produkter som SCOPE och Storefront vid behov.

Steg 3 - förvaltning: När en e-handel har satts upp i drift behöver denna konstant utvecklas och finjusteras efter förändrade kundbehov, därför kan en eller några Avensia-konsulter vara kvar på projektet även efter att ”projektet är avslutat”. Detta innebär förutsägbara återkommande intäkter, och dessutom blir utmaningen med konsultbeläggning mer hanterbar eftersom det är färre konsulter som lämnar den kunden.

Personalkostnader och kostnader för underkonsulter i förhållande till omsättningen
Som några påpekat har andelen personalkostnader i förhållande till omsättningen ökat, se bild nedan. Det finns tre stycken anledningen till detta:
1.     Högre rekryteringstakt än tidigare, vilket medför att det tar några månader innan den nya konsulten sätts i drift och kan debitera Avensias kunder
2.     Mer seniora rekryteringar av strategiska rådgivare och mellanchefer. De strategiska rådgivarna lär kunna debitera mycket per timme, men mellancheferna lär inte debitera särskilt mycket utan är främst till för att saker och ting ska löpa på väl internt. Dessutom görs större satsningar på Storefront med allt högre kostnader och fortfarande låg intäktsnivå.
3.     Aktiespararprogrammet har bidragit till 3-4 procentenheter av förändringen jämfört med 2016


Som även synes i diagrammet ovan så har andelen underkonsulter gått ner något under kvartalet. Däremot nämnde man att Avensia totalt har omkring 200 eller 210 stycken (lite osäker på vad som sades här) konsulter, där 154st är anställda av Avensia och resten är alltså underkonsulter – dvs hela 25% av ”Avensia-konsulter” är alltså underkonsulter. I november meddelade Robin att man siktade på att denna siffran gärna fick komma ner till 10-15% under en tillväxtfas för att behålla flexibilitet.

Flytt till nytt kontor i Lund och snart flytt till större kontor i Stockholm
Avensia har precis flyttat från sitt gamla kontor i Lund till ett nytt, större kontor precis vid Lund Central. Dessutom kommer man i augusti att byta kontor även i Stockholm. Det kommer inte att tillkomma några direkta flyttkostnader kopplat till detta, men eftersom det tar lite tid att flytta så är det möjligt att debiteringsgraden får ta lite stryk då timmar läggs på flytt istället för leverans. Denna effekt lär inte vara enorm men kan möjligen belasta Q2 något och pyttelite i Q3.

Avensia Storefront – klistret som sammanflätar Episerver och Microsoft Dynamics
Under kvartalet slöts avtal för Avensia Storefront i Kanada, Storbritannien och USA, dvs minst tre stycken avtal. Det verkar gå bra för Avensia i Nordamerika och därför frågade jag lite extra kring etableringen av ett Storefront-kontor i Chicago. Som vi vet så fungerar Storefront som ett klister mellan Microsoft Dynamics 365 och Episerver. Dessa två plattformar fungerar alltså egentligen inte ihop, men med hjälp av Storefront får man det att funka. Niklas berättade att Dynamics och Episerver gör båda stora satsningar på digital handel i Nordamerika och dessa två giganter har enligt Niklas i princip bett Avensia att bygga upp ett partnernätverk och en affär i USA för att på så sätt bygga affären tillsammans. Det är alltså ett väldigt tätt samarbete som sker i USA med Microsoft och Episerver. Det som jag gillade extra mycket här var att Niklas beskrev det som att Avensia med sitt Storefront är en viktig pusselbit för Episerver och Microsoft, och att det inte bara är Avensia som är beroende av dem.

Uppdaterade estimat och värdering
Efter Q1 har jag uppdaterat mina estimat en aning och antar nu att Avensia kommer att växa 40% under 2018 och 30% under 2019 (upp från 30% och 25%). Jag har även estimerat att tillväxten för 2020 kommer vara 23%. Dessutom tror jag att man redan i år kan nå en rörelsemarginal på helåret på 11%, 2019 på 11,5% och 2020 12%. Mina estimat för Storefront är oförändrade. För 2019 års konsultverksamhet sätter jag en EBIT-multipel på 15, och en försäljningsmultipel på Storefront på 8. Fair value i Q3 2019 hamnar då på drygt 19kr per aktie.

Efter gårdagens rusning på nästan 20% utgör Avensia idag 23% av portföljvärdet.

Kommentarer

  1. Jag köpte faktiskt lite efter större delen av rusningen. Just den ökade stickynessen i affären tycker jag är viktigt och någonting som jag vet att Robin Gustafsson ser som viktigt i konsultaffären. Även om man inte har mycket licensförsäljning ännu får man återkommande engångsintäkter av olika uppdrag när man fungerar som strategisk partner vilket du beskriver väldigt bra.

    En kort analys kommer förhoppningsvis ikväll men det är inget banbrytande utan bara en checklista för att checka av att det inte finns några svagheter som uppväger fördelarna du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Japp, just stickyness och förutsägbara och återkommande intäkter var även något som ordförande, Per Vargeus, var väldigt nöjd med när jag pratade med honom efter stämman.

      Låter som en god idé! Ser framemot att se ifall du ser något som jag missat.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Att värdera bolag och få ett övertag på marknaden

Finansiell Årskrönika 2021