Jag har sålt Sarsys-Asft

Skrivet av Max Henrikson 2019-12-19

Det är aldrig lika roligt att skriva om aktier man sålt, men efter att ha skrivit om bolaget i positiva ordalag för mindre än två månader sedan känner jag viss förpliktelse att även skriva när jag ändrat mig. Jag sitter dessutom på Schiphol AirPort i Amsterdam när jag skriver detta, vilket gav mig lite inspiration.



Jag har varit haussad till Sarsys sedan Mars, när jag först fick nys om bolaget genom Kvalitetsaktiepodden, gjorde hemläxan och köpte in mig. Initialt var posten mindre men den har vuxit till sig efter att jag fyllt på vid dippar. När Sarsys  i höstas utannonserade sin avsiktsförklaring att köpa CNS-systems för en vinstmultipel under 2 blev jag ännu mer haussad och köpte mer. Tillslut var Sarsys top tre största innehav.

Under hösten brukar orderingången tillta och jag hade hoppats på att den skulle ta fart vid det här laget. Det har tyvärr inte hänt,  orderingången är istället svagare än under 2018. Vid utgången av Oktober var orderingången 46 % lägre än vid samma period 2018 Man ska dock ha med sig att Sarsys fick en enorm engångsorder från Swedavia under 2018. Denna ”One off” bör rimligen rensas bort.. Utan den rekordstora Swedaviaordern från 2018 är orderminskningen drygt 10%.

Orderingången kan dock variera över tid och man har redan orders nog för att produktionen ska gå på helfart under hela Q4 och större delen av Q1. På sikt följer dock omsättningen orderingången och även om mitt case främst byggde på bättre marginaler, så hade jag ändå räknat med lite tillväxt.

Om ett år träder en ny standard för friktionsmätning i kraft globalt, kallad RWYCC och utfärdad av ICAO. Standarden är kraftigt förenklad och inkluderar inte den typ av mer avancerad friktionsmätning som Sarsys tillhandahåller. Idag rapporterar flygplatserna friktionsmätning främst i kalla länder där man har problem med is. När sämre väder i undantagsfall slår till mot varmare områden har flygplatserna idag ofta inte något standardiserat sätt att rapportera friktionen till inkommande flygplan. Samma sak gäller när piloter från varmare länder ska flyga till kallare. De har ofta ingen erfarenhet från friktionsmätning och kan därför inte tolka den information som Sarsys system levererar. Tanken med det nya systemet är att alla ska förstå och använda det. Mätningen blir inte lika exakt och många piloter lär kräva mer detaljerad friktionsdata även i framtiden, men fördelen med det nya systemet är att det inte kräver stora investeringar från flygplatserna och att det kan appliceras globalt. Snarare än friktion kommer man rapportera väderförhållandet på landningsbanan: 6mm snöslask/ Is + 3mm vatten, osv,osv. Den stora frågan är huruvida Sarsys system kommer användas parallellt med den nya rapporteringsstandarden. Jag är rädd att så inte är fallet och det skulle kunna vara därför orderingången varit svagare i höst.

Det nya reglerna för rapportering kan komma att gynna Sarsys väderrapporteringssystem, men området är idag ganska litet, så om efterfrågan viker för bolagets ”bread and butter”, friktionsmätarna så är det bad news.

En annan förklaring till den lägre orderingången skulle kunna vara att VD fokuserat på uppköpet av CNS systems. Denna förklaring är betydligt mer attraktiv för aktieägarna, men för mig blir osäkerheten för stor…

CNS-affären ser fortsatt superbra ut till <2ggr 2019 års förväntade vinst, men affären verkar dra över på tiden och man ska kanske inte ta för givet att det går i lås till de förvärvsmultiplar som kommunicerats initialt.

Oavsett hur det blir med CNS-affären vill jag nog se hur den nya standarden för friktionsmätning tas emot av flygplatserna världen över och det vet vi först om två-tre  år, när RWYCC varit på plats i ett-två år..

Jag har sålt alla aktier men hoppas för bolaget och aktieägarnas skull att min oro är överdriven :)

Kommentarer

  1. Jag har fortfarande inte hunnit ta tag i SARSYS efter mitt första inlägg men tror jag efter det här och spridningsemissionen lägger det i högen av för svåra bolag. Tack!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021