Avensia: Marginalexpansion att vänta
Sktivet av Max Henrikson 2019-02-20
Avensia kom för en vecka sedan med en fin kvartalsrapport
och uppvisade 48% tillväxt, samt förbättrade marginaler. Aktien har stigit
drygt 80% det senaste året, men värderingen har inte förändrats nämnvärt och
Avensia handlas nu till P/E 32 på släpande earnings, eller P/E 19 på mina
estimat för 2019.
Vi har skrivit spaltmeter om Avensia, senast här. Den senaste veckan har placera upprepat sin köprek och Introduce.se släppt en sin sedvanliga kvartalsuppdatering,
som enligt mig håller mycket hög klass.
Tillväxten har varit fantastisk och lär fortsätta, men jag
räknar med att 2018 blir ett toppår och att tillväxten sjunker något framöver.
Samtidigt räknar jag med kraftiga marginalförbättringar, som kommer att driva
vinsttillväxt och aktiekurs framöver. Min tes är att Avensias produktsatsning
Storefront under 2019 kommer vända från förlust till vinst och därmed bidra
positivt till Avensias marginaler.
Den här analysen kommer fokusera på hur jag tror att
Storefront kommer påverka vinsten under kommande kvartal, men först mina
estimat i helhet:
2021 räknar jag med en omsättning strax söder om 500 Mkr,
nästan det dubbla från 2018 och jag räknar med att vinsten kan växa från 12
till 58 Mkr. På P/E 25 har vi då en börskurs på 41 kr.
Först ett meddelande till er tänker EBITDA=Bullshit earnings:
Jag använder EBITDA i analysen nedan, mest för att jag
utgår från det i min modell och inte orkade ändra, men Avensia har nettokassa
och mycket lite tillgångar som skrivs ner så det skiljer bara en %enhet till
EBIT och EBT… Så, nu kör vi à
Jag räknar med att EBITDA-marginalen kan komma att öka från
10% (2018) till 17% (2021) och marginalförbättringen väntas som sagt komma från
Storefront, där bruttomarginalen är extremt hög, nära 100% och varje såld
licens därför bidrar mycket positivt till marginalerna.
Här kan ni läsa mer om Storefront: https://www.avensiastorefront.com/
Avensias produkt Storefront började utvecklas under 2015 och
informationen kring sålda licenser är knapphändig. Vi vet inte exakt hur många
licenser som sålts, men fram till och med Q3 18 gav ledningen information kring
vilka länder man sålt licenser i varje kvartal. Utifrån denna information kan
man uppskatta hur många licenser som sålts och sen räknar jag med att
licenserna installeras och levererar intäkter två kvartal senare. Nedan är min
uppskattning av antal sålda licenser.
I skrivande stund räknar jag med att 32 licenser ligger live
och genererar intäkter. På egensålda licenser räknar jag med 100%
bruttomarginal och på partnersålda licenser räknar jag med 75% i
bruttomarginal.
Trots fina bruttomarginaler har Storefront varit förlustbringande
sedan uppstarten, då man haft fasta kostnader för utveckling och försäljning.
Idag räknar jag med att ett dussintal medarbetare jobbar med Storefront och jag
bedömer att det krävs 32 licenser som ligger live för att gå break even.
Om jag
har rätt i mina uppskattningar kommer Storefront bli lönsamt under Q1 2019 och
om produkten är lika skalbar som jag tror kommer kostnaderna endast öka
marginellt framöver.
Nedan skissar jag upp mina antaganden kring
Storefront.
Intäkterna från Storefront kommer endast marginellt påverka
omsättningen, se mina antaganden nedan.
Om Storefronts förväntade omsättningspåverkan är marginell,
blir påverkan på EBITDA desto större.
Jag uppskattar att EBITDA-marginalen tyngts av Storefront-satsningen
med 1-3%enheter fram tills nu och att den underliggande EBITDA-marginalen nu
ligger kring 12% på rullande 12 månader. I mina estimat räknar jag med en
stabil EBITDA-marginal mellan 12 och 13% på rullande basis framåt, men med
bidrag från Storefront bör marginalen kunna stiga till 17% för helåret 2021.
Se
nedan hur marginalen påverkas när Storefront vänder förlust till vinst.
Får jag rätt i mina antaganden bör Avensia värderas mellan
40 och 50 kr per aktie om tre år, givet ett P/E-tal mellan 25 och 30.
Detta indikerar en uppsida på runt 200%, vilket är varför
jag och Jesper är extremt haussiga till caset.
Framtiden lär utvisa huruvida jag är för optimistisk kring
Storefront. Tillväxten för resterande konsultverksamhet kan avta om
konjunkturen viker och dessutom finns det en risk för multipelkontraktion på
P/E32.
Riskerna till trots känner jag mig bekväm i att ha en dryg
fjärdedel av den noterade portföljen i Avensia.
Under kommande år kommer Avensia förmodligen sjösätta fler
produktsatsningar och andra initiativ som gör att jag får korrigera mina
antaganden, men just nu ser vi ut att stå inför en fin marginalförbättring.
*Disclaimer: Jag äger
aktier i bolaget 😉
Hur har du fått fram estimaten för Storefront? Jag är kanske lite skadad av min egen erfarenhet och Olov Sandberg på Vitecs passionerade skepsis mot bolag där man kombinerar IT-konsultande och programvaruförsäljning*. Men tittar man på peers har Addnode en rörelsemarginal på 6,9 % och Diadrom har en fin rörelsemarginal på 12,4 % men som fallit rätt rejält sedan de försökte produktifiera sitt kunnande. I fallet med Enea har det gått bättre men där drivs produktframgångarna mycket via förvärvade bolag som jag uppfattar det.
SvaraRaderaDärför har jag i mitt ägande alltid fokuserat på konsultdelen av affären och den har ju milt sagt också gått bra. Däremot blir det intressant att se hur det går under 2019, Avensias rörelsemarginal på 12 % under det fjärde kvartalet är i nivå med toppnivåerna för HiQ och man anställde under 10 personer under Q4 så det ska bli väldigt spännande att se var man hamnar när man har en rekryteringsnivå som ligger närmare steady state. Jag har rätt stort förtroende för huvudägare och ledning men priset är nu på nivåer som får kallas "priced for perfection" vilket gör mig lite nervös.
*Jag har en mkt gammal intervju med honom på min blogg: http://aktieingenjoren.blogspot.com/2013/09/mote-med-olov-sandberg.html
Räknar med 350 000 kr i intäkt för en Storefrontlicens (har fått siffran från ledningen för ett par år sedan, så den kan ha ändrats marginellt), sen har jag räknat på länder man kommunicerat i sina kvartalsrapporter. När samma land, tex USA dykt upp flera kvartal har jag räknat med flera 2-3 licenser från det landet i kommande kvartal och sen har jag satt en tillväxtmultipel på 40% YoY i antal sålda licenser. Slutligen har jag räknat på personalkostnader. Jag räknar med 750 Tkr i lönekostnader per anställd och ledningen har kommenterat att Avensia i början av 2018 sysselsatte ett tiotal medarbetare. Jag frågade VD nu i okt om det fortfarande rörde sig om 10 personeer och då sa han att det var mer än det nu. Jag har räknat på att man nu är 13 pers och att det växer till 18 2021. Lönekostnaden beror såklart på om den anställda jobbar i filippinerna eller sverige, men jag gissar på att man nu i Q1 kan gå break even med 32 aktiva licenser och 15 anställda i Storefront. Mest gissningar, men har jag rätt kommer vi se det i marginalen framöver.
SvaraRaderaGivet det breda nätverk av partners man har för storefront, samarbetet med Microsoft och Unified Commerce känns inte antagandena för antal sålda licenser så aggressivt och jag tror dessutom man kan växa mer än jag har i min modell. Jag är som sagt extyremt haussad, men jag tycker man kan värdera upp aktien bra mycket mer om man tror på perfection framåt.
Gällande konsultdelen tycker jag ändå man har visat att man är experter på sin nisch och 12-13% i rörelsemarginal känns då rimligt. Nu har man ju massa underkonsulter som förmodligen drar ner marginalen ganska mkt. Skulle tillväxten avta tror jag man har en rörelsemarginal ytterligare 1-2%enheter högre, så där har man också en kudde.
Enda faran som jag ser det är om man skulle tappa en jättekund så att kudden med underkonsulter inte räcker, men även om det skulle hända har man en extrem efterfrågan och det efterföljande kvartalet skulle förmodligen bjuda på rekordmarginaler.
Bra att du ifrågasätter - jag behöver det =)
Max
Tack för den redovisningen. Jag räknade med att det skulle vara väl underbyggt men skönt att få se det.
RaderaEn reflektion jag gjort är att inXL-Avensia redan gjort en mycket lyckad pivotering av affärsmodellen där man även bytte VD. Mitt intryck av Robin Gustafsson är att han är väldigt pragmatisk och har man ambitionen att ha stora intäkter från produkter i Microsofts ekosystem är jag inte ett dugg förvånad om han var med och byta ut sig själv för att öka fokuset på Storefront.
Radera