Inwido Q2 2020

Av: Jesper Henrikson

Nyligen skrev jag en analys av Inwido där min slutsats var att marknadens fokus låg för mycket på Industridelen (som bara utgör 25% av intäkterna och ca 7% av vinsten) och inte på konsumentsidan som jag tyckte mig se dras med av hemester-trenden. Detta skulle leda till en ökad andel konsumentförsäljning, vars högre bruttomarginal skulle leda till en fin vinstskjuts i framförallt Q2 och Q3.

Inför förra veckans rapport kändes det nästan absurt hur olika estimat för Q2 jag hade gentemot marknaden. Även om Inwido inte fullt nådde upp till mina högt ställda förväntningar om 13% omsättningstillväxt och ännu högre vinsttillväxt, så är jag ändå väldigt nöjd med rapporten som handlade upp aktien ca 14% och dagarna därefter upp till min målkurs på 93kr/aktie.

Kortfattat innehöll rapporten följande:
-       Intäkter +1%
o   e-handel +44%
o   Konsumentmarknad stark i främst DK, SE och NO
o   Finland, UK, Irland och delvis Sverige temporärt påverkade av Covid-19
-       Vinst per aktie +20%
-       Orderstock +12%, främst bestående av attraktiv konsumentförsäljning
-       Nettoskuld/Operationell EBITA på låga 1,7 – ger möjlighet till stort förvärv

Fortsatta lönsamhetsförbättringar och bra skjuts i konsumentdel – men Covid-19-påverkan dolde en ännu starkare prestation

Rapporten tyckte jag i stora drag var ganska väntad. Två undantag var att Finland påverkats mer negativt av besöksförbud, samt större lönsamhetsförbättring än väntat pga nedslimning av organisationens overhead-kostnader.

Lönsamhetsförbättringen var för mig det största glädjeämnet i rapporten och innebar Inwidos femte kvartal i följd med lönsamhetsförbättringar. Den operationella EBITA-marginalen nådde 11,8%, att jämföra med fjolårets nivå om 10,9%. Statliga bidrag pga Covid-19 bidrog med en kostnadsreduktion om 16 MSEK, vilket innebär att den största delen av lönsamhetsförbättringarna kommer från bolaget själva. Målet för koncernen är att för helåret nå en EBITA-marginal om 12%, men eftersom Q2 normalt är åt det starkare hållet har man fortfarande en bit kvar till sitt mål.

Som väntat var konsumentmarknaden stark överlag, i synnerhet e-handeln med +44%, men med undantag från de marknader som hindrats pga restriktioner kopplade till Covid-19. Finland hade under Q2 restriktioner för heminstallationer, vilket kvävde efterfrågan och ledde även till en mycket låg bruttomarginal för Affärsområde Nord.

UK och Irland var helt nedstängda fram till mitten av maj, men enligt conf callet verkar nu nästan allting vara bra. Irland är helt igång och UK uppe på 75%. En annan intressant del från conf callet var att två viktiga konkurrenter i UK har haft allvarliga ekonomiska problem under kvartalet och varit tvungna till någon slags rekonsutruktion. Lite oklart här, men klart positivt för Inwido som har tydliga uppköpsmål i sikte.

Slutligen hade man även stundtals produktionsproblem i Sverige.

Finland, UK och Irland påverkade intäkterna negativt, som annars lär ha varit riktigt starka. Dessutom var alla dessa negativ påverkan mot konsumentdelen, vilket drog ner bruttomarginalen kraftigt. Produktionsstörningarna i Sverige bidrog även dessa till en något svagare bruttomarginal.

Totalt landade bruttomarginalen på 27%, vilket alltså är nästan en hel procentenhet lägre än ifjol. Trots detta lyckades man alltså öka vinsten med 20%, vilket är mycket lovande för kommande kvartal.

Rekordstark orderstock bådar för urstark Q3

Orderstocken inför Q3 är 12% högre än ifjol och är på den högsta nivån någonsin för Inwido. Extra positivt med detta är att det främst är konsumentdelen, och i synnerhet e-handeln (+39%), som står för nästan hela ökningen. En nyhet för mig är att e-handeln har en ännu högre bruttomarginal än den fysiska konsumentförsäljningen, vilket gör att bruttomarginalen för Q3 lär bli mycket stark. Danmark + e-handeln tror jag kommer driva fin tillväxt framöver.

Gällande industrimarknaden för Sverige och Finland så är denna fortfarande oviss pga allmän konjunkturosäkerhet, men som sagt står denna del för bara 25% av intäkterna och ca 7% av vinsten.

Historiskt låg nettoskuld lämnar rum för stort förvärv

Till följd av en lägre kapitalbindning var kassaflödet för kvartalet var urstarkt, vilket gör att man nu bantat ner sin nettoskuld ännu mer. Nettoskuld/ EBITA är nu nere på 1,7 – att jämföra med målet om ”lägre än 2,5”. Detta innebär att man nu bör ha utrymme för ett uppköp som bör kunna addera drygt 20% på intäkterna. Dialoger med potentiella uppköpskandidater pågår löpande.

Slutord

Sammanfattningsvis är jag såklart väldigt nöjd med rapporten. Storyn har definitivt ändrats för Inwido och marknaden börjar nu få upp ögonen för bolagets potential. Jag tycker dock fortfarande att analytikers förväntningar för kommande kvartal är för låga, främst pga lägre bruttomarginal än vad jag tror på. Då aktien nått min initiala målkurs har jag sålt ca 60% av min initiala position, men har fortfarande kvar ca 9% av portföljen som jag ämnar hålla över åtminstone nästa kvartalsrapport.

Förutom en högre bruttomarginal så hoppas och tror jag även på ett uppköp inom en hyggligt snar framtid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021