Halvårsavstämning av Max Portfölj 2020-06-30


Skrivet av Max Henrikson, 2020-07-01

Shit vilket halvår det har varit… Den 23e mars var min portfölj ner 36% för året och sedan dess har portföljen nästan exakt dubblats och ligger nu +22 %.

När det såg som värst ut hade jag conviction att kunna gå all in och köpte aktier för vartenda öre jag ägde. Tyvärr var jag redan ganska fullinvesterad, men jag barskrapade alla konto och köpte så mkt aktier jag bara kunde. Jag bokstavligen bad mina vänner om att få ta restaurangnotan på kreditkortet så att jag kunde få köpa fler aktier för deras swishningar.  

I turbulenta tider som denna vår är jag extremt tacksam över all tid jag lagt på aktieanalys. Dels har jag redan lärt mig mycket om många bolag, dels kan jag snabbt sätta mig in i nya case. Att man själv kan caset väl och har gjort läxan blir extremt viktigt när allt bara går ner, för då krävs det att man kan lita på sin analys och köpa mer när alla andra säljer.

På Avanza, där jag har en majoritet av mina noterade aktieinnehav summeras halvåret till en uppgång på 13,85%. Graf nedan:



Följande innehav har haft störst påverkan på portföljen hos Avanza:



På Degiro finns inga fina grafer, men där har jag under perioden endast haft en aktie, Igamingbolaget GAN, som initialt endast var en ganska lite post på knappt 5% av min totala portfölj.  Efter ett fantastiskt halvår för GAN summeras uppgången på mitt Degirokonto till osannolika 178% och påverkan från GAN på min portfölj har varit i nivå med Carasent.

Avanzakontot väger som sagt tyngre, så totalavkastningen för H1 2020 blir 22%, vilket jag är nöjd med.

Under våren har kasten mellan hopp och förtvivlan varit stora i marknaden och de nya förutsättningarna har skapat enorma köplägen i branscher som gymnast av covid-19, samtidigt som andra branscher nästan gått under. 

Ingen såg pandemin komma och ingen hade heller modeller för att hantera den. Kaoset skapade stora felprissättningar när ”coronavinnare” drogs med i den allmänna rädslan för lågkonjunktur. Våren 2020 har återigen visat att Mr Market inte alltid har rätt i det korta perspektivet och även idag, den första juli tycker jag att många konsensusprognoser ser felaktiga ut inför Q2 rapporterna.

Våren 2020 blir ett halvår där stockpicking verkligen belönats och jag tror den trenden kan hålla i sig minst ett år till. Som snabbfotad småsparare har man i en turbulent miljö som denna chans att snappa upp förändrade beteenden i sin omgivning och hitta relaterade aktiecase att betta på.

Två sådana case som vi skrev om på bloggen så sent som igår är INWIDO och Nordic Waterproofing.

Nedan visar jag min aktuella portfölj, per den 1a juli 2020:



Nu blickar vi framåt mot ett nytt halvår, som säkerligen kommer bjuda på både chanser och fallgropar. God avkastning på er och tack för alla givande aktiediskussioner på twitter!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022