Kindred vs Betsson

Skrivet av Max Henrikson, 2020-11-18

I under helgen som gick satt jag med en dator utan internet på landet. Med mig hade jag två exporter från börsdata. En för Betsson, och en för Kindred. Utan att veta aktuella aktiekurser och utan en enda kvartalsrapport eller analytikerkommentar började jag jämföra bolagen utifrån siffrorna och satte ihop ett par indexerade grafer för bästa jämförelse. 

Summering: Kindred är det klart bättre bolaget och har haft en omsättningsCAGR på 25% de senaste 9 åren, vilket ska jämföras med Betssons 13%. Baserat på siffrorna förtjänar Kindred en premiumvärdering gentemot Betsson och jag tycker även att Kindred förtjänar en premiumvärdering relativt börsen i stort givet den fina historiken - trots att marginalerna minskat i takt med att marknaderna reglerats. 

Är du redan insatt i dessa två bolag kan du sluta läsa, men om du inte är det blir jämförelsen en bra start för vidare analys - precis som den blev för mig.  

Lite siffror: 


  • Kindred har vuxit 7x på 9 år (25% cagr) och Betsson har vuxit 3x (13% cagr) under samma tid
  • Marginalerna har sjunkit över åren. Kanske som följd av reglering? 
  • Betsson har kontinuerligt haft högre marginaler - kanske pga större andel oreglerade (skattefria) intäkter?

  • Kindreds vinst är betydligt slagigare
  • 2014 boostades Kindreds vinst när Kambi delades ut
  • 2019 tyngde den Svenska regleringen båda bolagen och Kindred tyngdes även av USA-satsningen som inte ännu bar frukt

  • Båda bolagen har delat ut bra med pengar, trots att man satsat på tillväxt
  • 2019 ställde Kindred in utdelningen (Svensk reglering och USA-satsning?)
  • 2020 ställde Kindred in utdelningen (covid19?) medans Betsson fullföljde sin

  • Nettokassan har blivit till en Nettoskuld, som ökat över tid, men är numera nästan helt utraderad igen i båda bolagen












Vad betalar man då för dessa bolag?

Nu när jag sammanställer detta dokument har jag återigen tillgång till internet och ser att Betssons rullande P/E är 11 och motsvarande för Kindred är 16. För 2021 gissar jag P/E 11 för Kindred och Betsson en bit under 10. 

Vad är då en rimlig värdering för dessa två bolag på 2021s siffror? 

Utan att ha läst in mig mer på dessa bolag tycker jag att båda, men framförallt Kindred känns spännande. Speciellt då Kindred verkar ha bra fart i USA och bör kunna fortsätta sin tillväxtresa. 

Betsson lär kunna växa i linje med övriga börsen, men den politiska risken förtjänar en rabatt. P/E 12 på 2021 kanske vore rimligt. 

Kindred lär kunna växa snabbare än övriga börsen under många år och det faktum att man har en större andel intäkter från reglerade marknader är ur ett värderingsperspektiv en bonus (även om det innebär ökad skatt och andra spelbegränsande regler). USA-satsningen är spännande och dessutom finns det flera högt värderade Peers "over there". Kindred bör rimligtvis värderas minst i linje med övriga börsen (P/E 15-16) och det finns utrymme att göra en fina utdelningar om ett par år. P/E15-20 känns fullt rimligt och då har vi en fin uppsida på 50-100%. 

Jag äger varken Kindred eller Betsson, men har blivit sugen på att kolla närmare på Kindred. Just nu äger jag Kambi, som är ett något mer pure bet på den amerikanska marknaden, men Kindred är betydligt billigare och jag utesluter inte att det blir en stek där någon gång framöver. 


Allt gott!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022