Våra tankar efter Avensias Q3 rapport

Av Max & Jesper Henrikson

Avensia släppte igår sin Q3-rapport och aktien föll 10% som konsekvens av ett sämre resultat än vad marknaden väntade sig. I detta inlägg gräver vi djupare i rapporten och vad vi uppfattar som viktigast att ta med sig.

Fokus för kvartalet har fortsatt legat på personaltillväxt. Avensia växer sin personalstyrka i ett ursinnigt tempo och bara under Q3 har man utökat antal anställda med 23% och under hela 2017 har samma siffra ökat med hela 52%. Den höga tillväxttakten ställer höga krav på bra introduktionsrutiner och på att rekryterna håller hög kvalité och passar in i företagskulturen. Vi hade inför Q3 räknat på att de nyanställda skulle debitera något lägre i timmen mot kund, samt ha något färre debiterbara timmar mot kund jämfört med "äldre" konsulter. Däremot hade vi underskattat behovet av internutbildning något. Dessutom hade vi underskattat hur många nya konsulter som skulle komma att börja under kvartalet. Avensia har nettoanställt 23 personer och utan att veta deras exakta personalomsättning får vi utgå från att de anställt upp emot 30 personer. De 3600 timmar som lagts på internutbildningar under kvartalet motsvarar då 3 heltidsveckor per nyanställd, eller 23% av kvartalet samtliga arbetstimmar. Nyanställningarna utgjorde totalt 23% av antalet anställda i kvartalet, så med en snabb uträkning uppskattar vi att internutbildningarna ”stal” drygt 5% av den totala möjliga nettoomsättningen (0,23*0,23).

Fem procentenheter hit eller dit är dock oviktigt på kvartalsbasis. Det viktiga i sammanhanget är att de nyanställda snabbt och smidigt blir utbildade till experter inom e-handel och kan debitera kundprojekten som just experter. Avensia ökade under kvartalet sin omsättning med 30% trots internutbildningarna och med den nya personalstyrkan är Avensia rustat för att driva på omsättningsökningen ytterligare i det viktiga fjärde kvartalet.

SCOPE-konceptet och Storefront anges vara starkt bidragande till de affärer som landats. Avensia uttrycker att en annan anledning är att kunderna uppfattar att Avensia verkligen är specialister inom e-handel, snarare än generalister som deras konkurrenter. Vi tror att Avensia är på god väg att göra detta till en vallgrav – något som vi gillar starkt.

Som vanligt är kommunikationen gällande nya Storefront-avtal mycket vag. Man skriver att ”kundkretsen i Sverige har utöktats”, vilket vi antar betyder att ett eller ett par Storefront-avtal har slutits i Sverige. Däremot nämns inga nya utländska avtal. Även om Q3 inte är något bra kvartal med tanke på semester är det i underkant mot våra förväntningar. Under kvartalet har två stycken nya Storefront-implementeringar rullats ut för B2C-företag i USA (Premier Designs, mode) och Nya Zeeland (Green Cross Health, apotekskedja). Detta är väldigt positivt då den tidigare kommunicerade utrullningen med LHD i Tyskland är av B2B-karaktär. Något som vi undrar här är angående Jean Couto Group i Kanada som arbetar B2C. Det är något oklart om detta inte har rullats ut än. Rätta oss ifall detta har kommunicerats…

På tal om Storefront nämner man även att man utbildat samarbetspartners på Episerver i Nordamerika inom sälj, vilket torde ge skjuts i försäljningen framöver. Som vi varit inne på förut lär försäljningen av Storefront bli exponentiell då större kundkrets och fler referenscase ökar trovärdigheten för produkten. Dessutom lär partners vara mer taggade på att implementera Storefront den tredje, fjärde och femte gången relativt den första då det tar ett tag par gånger för att bli riktigt duktig på implementeringen.

Man nämner i rapporten att andelen underkonsulter varit relativt stor, men minskande och planen är att minska denna andel ytterligare framöver.  

I stort sett tycker vi att temat för rapporten var väntat men expansionen går snabbare än vad vi trott. Marginalförbättringscaset finns kvar och vi får egentligen bara ytterligare hävstång genom den ökade omsättningen, men tillväxten innebär också att marginalförbättringarna skjuts på framtiden. För vår del gör detta dock inget då vi är långsiktiga ägare.

Det blir mer och mer tydligt att Avensia inte är vilken it-konsult som helst, utan experter på E-handel och vill man vara en expert på global nivå med förstklassiga produkter och tjänster krävs en stor organisation för att kunna ta sig an riktigt stora projekt. Vi stöttar därför tillväxtspåret till 100 % och vi tror att nischen mot e-handel kan göra Avensia något mindre känsliga mot lågkonjunkturer relativt generalister inom IT-konsulting, givet nödvändigheten för alla företag att anpassa sig till nya köpbeteenden.   


Vi tror och hoppas på att Avensias ledning har läget under kontroll och att man värnar om att upprätthålla den gemytliga och sköna företagskulturen som vi fått en uppfattning av finns på bolaget i dagsläget.

Vad är dina tankar om Avensia och om rapporten?

Kommentarer

  1. Tack för uppdateringen. Priset är i dagsläget det enda som står mellan mig och Avensia. Får vi en knäck i ekonomin samtidigt som Avensia tar kostnader för expansion skulle det kunna lösa sig.

    Att ekonomin vänder nedåt och drar med sig Avensia pga högt P/E är kanske inte det mest sannolika scenariot. Men tillräckligt realistisk för att ha det i bakhuvudet nu när ni givit en inblick i varför vinsten sjunkit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Vilket pris vill du se för att du ska trycka på köpknappen?
      //Jesper

      Radera
    2. Så lågt som möjligt :-). Jag tycker Avensia är så pass svårt att bedöma att jag undviker aktien så länge förtroendet för bolaget är lika stort hos övriga småsparare som hos mig själv. Men jag skulle få svårt att tacka nej omkring 5-6 kr vilket skulle vara väldigt billigt

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Att värdera bolag och få ett övertag på marknaden

Finansiell Årskrönika 2021