Våra tankar efter Avensias Q3 rapport
Av Max & Jesper Henrikson
Avensia släppte igår sin Q3-rapport och aktien föll 10% som konsekvens av ett sämre
resultat än vad marknaden väntade sig. I detta inlägg gräver vi
djupare i rapporten och vad vi uppfattar som viktigast att ta med sig.
Fokus för kvartalet har fortsatt legat på personaltillväxt.
Avensia växer sin personalstyrka i ett ursinnigt tempo och bara under Q3 har
man utökat antal anställda med 23% och under hela 2017 har samma siffra ökat
med hela 52%. Den höga tillväxttakten ställer höga krav på bra
introduktionsrutiner och på att rekryterna håller hög kvalité och passar in i företagskulturen. Vi hade inför Q3 räknat på att de nyanställda skulle debitera något
lägre i timmen mot kund, samt ha något färre debiterbara timmar mot kund jämfört
med "äldre" konsulter. Däremot hade vi underskattat behovet av internutbildning
något. Dessutom hade vi underskattat hur många nya konsulter som skulle komma
att börja under kvartalet. Avensia har nettoanställt 23 personer och utan att
veta deras exakta personalomsättning får vi utgå från att de anställt upp emot
30 personer. De 3600 timmar som lagts på internutbildningar under kvartalet
motsvarar då 3 heltidsveckor per nyanställd, eller 23% av kvartalet samtliga arbetstimmar. Nyanställningarna utgjorde totalt 23% av antalet anställda i kvartalet, så med en snabb uträkning
uppskattar vi att internutbildningarna ”stal” drygt 5% av den totala möjliga
nettoomsättningen (0,23*0,23).
Fem procentenheter hit eller dit är dock oviktigt på
kvartalsbasis. Det viktiga i sammanhanget är att de nyanställda snabbt och
smidigt blir utbildade till experter inom e-handel och kan debitera kundprojekten
som just experter. Avensia ökade under kvartalet sin omsättning med 30% trots internutbildningarna
och med den nya personalstyrkan är Avensia rustat för att driva på
omsättningsökningen ytterligare i det viktiga fjärde kvartalet.
SCOPE-konceptet och Storefront anges vara starkt bidragande
till de affärer som landats. Avensia uttrycker att en annan anledning är att
kunderna uppfattar att Avensia verkligen är specialister inom e-handel, snarare
än generalister som deras konkurrenter. Vi tror att Avensia är på god väg att
göra detta till en vallgrav – något som vi gillar starkt.
Som vanligt är kommunikationen gällande nya Storefront-avtal
mycket vag. Man skriver att ”kundkretsen i Sverige har utöktats”, vilket vi antar betyder att ett eller ett par Storefront-avtal har slutits i Sverige. Däremot nämns inga nya utländska avtal. Även om Q3 inte är något bra kvartal med tanke på semester är det i underkant mot våra förväntningar. Under
kvartalet har två stycken nya Storefront-implementeringar rullats ut för B2C-företag
i USA (Premier Designs, mode) och Nya Zeeland (Green Cross Health, apotekskedja). Detta är väldigt positivt då den tidigare kommunicerade
utrullningen med LHD i Tyskland är av B2B-karaktär. Något som vi undrar här är
angående Jean Couto Group i Kanada som arbetar B2C. Det är något oklart om
detta inte har rullats ut än. Rätta oss ifall detta har kommunicerats…
På tal om Storefront nämner man även att man utbildat samarbetspartners
på Episerver i Nordamerika inom sälj, vilket torde ge skjuts i försäljningen
framöver. Som vi varit inne på förut lär försäljningen av Storefront bli
exponentiell då större kundkrets och fler referenscase ökar trovärdigheten för
produkten. Dessutom lär partners vara mer taggade på att implementera
Storefront den tredje, fjärde och femte gången relativt den första då det tar ett tag par
gånger för att bli riktigt duktig på implementeringen.
Man nämner i rapporten att andelen underkonsulter varit
relativt stor, men minskande och planen är att minska denna andel ytterligare
framöver.
I stort sett tycker vi att temat för rapporten var väntat
men expansionen går snabbare än vad vi trott. Marginalförbättringscaset finns
kvar och vi får egentligen bara ytterligare hävstång genom den ökade
omsättningen, men tillväxten innebär också att marginalförbättringarna skjuts
på framtiden. För vår del gör detta dock inget då vi är långsiktiga ägare.
Det blir mer och mer tydligt att Avensia inte är vilken
it-konsult som helst, utan experter på E-handel och vill man vara en expert på
global nivå med förstklassiga produkter och tjänster krävs en stor organisation för
att kunna ta sig an riktigt stora projekt. Vi stöttar därför tillväxtspåret till 100
% och vi tror att nischen mot e-handel kan göra Avensia något mindre känsliga
mot lågkonjunkturer relativt generalister inom IT-konsulting, givet
nödvändigheten för alla företag att anpassa sig till nya köpbeteenden.
Vi tror och hoppas på att Avensias ledning har läget under
kontroll och att man värnar om att upprätthålla den gemytliga och sköna
företagskulturen som vi fått en uppfattning av finns på bolaget i dagsläget.
Vad är dina tankar om Avensia och om rapporten?
Tack för uppdateringen. Priset är i dagsläget det enda som står mellan mig och Avensia. Får vi en knäck i ekonomin samtidigt som Avensia tar kostnader för expansion skulle det kunna lösa sig.
SvaraRaderaAtt ekonomin vänder nedåt och drar med sig Avensia pga högt P/E är kanske inte det mest sannolika scenariot. Men tillräckligt realistisk för att ha det i bakhuvudet nu när ni givit en inblick i varför vinsten sjunkit
Tack för din kommentar. Vilket pris vill du se för att du ska trycka på köpknappen?
Radera//Jesper
Så lågt som möjligt :-). Jag tycker Avensia är så pass svårt att bedöma att jag undviker aktien så länge förtroendet för bolaget är lika stort hos övriga småsparare som hos mig själv. Men jag skulle få svårt att tacka nej omkring 5-6 kr vilket skulle vara väldigt billigt
Radera