Portföljuppdatering

Av Jesper Henrikson

Jag skrev för en månad sedan att jag håller på att snäva ner min portfölj till att fokusera mer på mina bästa case och helt enkelt gå in tyngre i dessa. En bra gräns tycker jag ligger omkring 5% av portföljvärdet. Detta gör jag på grund av två simpla orsaker:
1. Har jag inte conviction nog att gå in med 5% av portföljen så tror jag antingen inte på caset tillräckligt mycket, eller att jag inte kan tillräckligt mycket om bolaget.
2. Om ett innehav utgör mindre än 5% av portföljen påverkar bolaget knappt portföljens utveckling och jag kommer därför inte bry mig om att läsa på mer.

Sedan min senaste portföljuppdatering har jag sålt Solteq, DAB, Engelska Skolan och Byggma. 

Anledningen till att jag sålde Byggma och Solteq var att jag inte känner att jag kan tillräckligt mycket om bolagen och att jag heller inte känner mig lockad av att gräva djupare i dem. 

Engelska Skolan är egentligen ett bolag som jag mer än gärna skulle vilja äga, men på grund av den pågående osäkerheten kring vinsttak så vågar jag inte äga ENG. Även om inte nuvarande förslag om vinsttak skulle gå igenom så tror jag att en eventuell mellanväg (dvs ett högre vinsttak) skulle innebära ett stort bakslag för bolaget eftersom man har den klart högsta avkastningen på investerat kapital bland de olika välfärdsbolagen.

DAB sålde jag för att ta hem vinsten och för att jag hade sålt av bolaget i omgångar tills att det utgjorde en för liten del av portföljen.

Sedan min senaste portföljuppdatering har jag ökat i Moberg Pharma. I detta bolag har jag fortfarande inte gjort en djupdykning. Istället är en stor del av anledningen till att bolaget finns i min portfölj att jag har läst vad FinanceAmir skrivit på Twitter om bolaget och dess värdering. För de som inte följer honom kan jag varmt rekommendera att göra det. Han är utan tvekan den i mitt eget twitterflöde som jag lär mig mest av och som ständigt levererar smarta insikter.

Jag har även fiskat under en period efter fler aktier i Skue, som jag skrev om häromdagen och som Max skrev en analys om för ett tag sedan. Däremot har jag inte lyckats köpa några och hoppas därför att det kommer en liten dipp snart.

I dagsläget ser portföljen ut på följande sätt:


Förutom Skue, så äger jag en skvätt i Sparebanken Sør, Alvesta Glass och Moberg Pharma. Mina största innehav är fortfarande Avensia, Amhult 2, Protector, Zalaris och Nilörngruppen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022