Snabbanalys av Nordic Waterproofing


Skrivet av Max Henrikson, 2020-06-30

Inspirerad av Kvalitetsaktiepodden har jag tittat lite närmare på Nordic Waterproofing. De få estimat som finns för bolaget indikerar att bolaget ska drabbas negativt av covid-19, med omsättnings- och resultattapp, men jag tror tvärt om att Q2 kan bli en riktig pangrapport och bolaget ser billigt ut.
Bolagsöversikt

Oms LTM: 3 200 Mkr                    Res LTM: 200 Mkr
Mcap: 2400 Mkr                            Net Dept: 730 Mkr (1,9ggr/EBITDA)
P/E LTM: 11,9                                P/E 2020E: 10,4

Om bolaget
Nordig Waterproofing (NWP) grundades 2011 och kom till börsen (mid cap) 2016. NWP är idag en koncern med flera olika varumärken och som namnet antyder är man experter på vattensäkring. Man har en rad olika produkter, men framförallt tillverkar man takpapp, som säljs i Norden. Finland är den största marknaden, följt av Danmark och sen Sverige. Kolla på bilden nedan för en närmare breakdown av segment och marknader. 

Den organiska tillväxten är inte enorm, utan ligger på low single digits. NWP är dock bevisat duktiga förvärvare och med dessa kassaflödesfinansierade uppköp har man de senaste åren vuxit tvåsiffrigt och jag tror man kan fortsätta växa med dryga 10% årligen framåt. 


Caset
Jag tror, till skillnad från marknaden, att Q2 kommer bli ett riktigt bra kvartal. Trots en stark Q1a med 18% omsättningstillväxt och förbättrat resultat skissar ABG på ett omsättningstapp på 4,5% och ett tapp i VPA på 19% för helåret. De bakomliggande orsakerna till estimatneddragningarna är Covid-19.

Jag tror tvärt om, att corona kan komma att gynna NWP av två anledningar:
  1. Omsättningen. När coronapandemin drog igång begav sig många hemmasittande tjänstemän till plantagen för att piffa till lägenhet och hus med nya växter. Efter ett par veckor blev projekten större och (tänk trädäck, nytt staket mm) och Byggmax har haft bråda dagar. Min tes är att många nu tar tag i större projekt, som att byta tak på sommarstugan. Via Google Trends finner jag stöd för att tesen stämmer. Nedan ser vi först sökningar på termen "takpapp" i Finland och Danmark, som är NWPs största marknader. På den efterföljande bilden visas globala sökningar på ämnet "bituminous waterproofing", vilket inkluderar även närliggande sökningar på samma ämne. 
     

     Det verkar alltås finnas ett stort intresse online för NWPs produkter, vilket går emot de negativa estimat som finns i marknaden. Det vore såklart trevligt om omsättningen gynnades av corona, men det behövs egentligen inte för att detta ska bli ett bra case. Vi går vidare till den andra anledningen till varför jag gillar NWP.                                                                                                                                                       
  2.  Förbättrade marginaler. Historiskt ligger bruttomarginalen på 25-30% och den största bruttokostnaden är insatsvaror som står för hälften av alla bruttokostnader. Den i särklass viktigaste insatsvaran till NWPs takpapp är bitumen (typ asfalt) och i samband med att covid-19 tog fart föll priset på bitumen kraftigt precis som priset på olja. Bitumenpriset har varit ca 25% lägre i Q2 2020 än det var i Q2 2019. Skissar vi på att 80% av insatsvarorna är bitumen borde prisnedgången bidra positivt med drygt 30 Mkr. Detta ska ställas i relation till vinsten i Q2 2019 som var 67 Mkr. Endast prisnedgången i bitumen har alltså potential att addera 35% till resultatet efter skatt. Korrelationen är inte alltid perfekt mellan bitumen och marginal, blnad annat pga hedging, men det finns helt klart en korrelation och i Q2 är bitumenpriset ohedgat enligt ledningen. Det ohedgade lägre priset bör därför ge det genomslag jag hoppas på. Nedan visar jag korrelationen mellan priset på bitumen och  NWPs bruttomarginal.



Det man ska komma ihåg är alltså att estimaten i marknaden indikerar minskad försäljning och minskad vinst. Jag tror dessa estimat kommer visa sig felaktiga.

Slutsatser
NPW är i min mening ett fint bolag som bör kunna växa med 10% under många år framöver inklusive förvärv. Kassaflödena finansierar både uppköp och utdelningar. Dessutom finns långsiktig potential till marginalförbättring och multipelexpansion i takt med att bolaget blir större. Totalavkastningen bör kunna bli dryga 15% per år i många år, men just nu känns caset extra intressant eftersom jag tror att marknaden missuppfattat påverkan från covid-19.

Jag köpte mina första aktier igår kring 100 kr och ser verkligen fram emot Q2-rapporten från NWP!

Ett liknande case som jag också äger är Inwido, som Jesper skrivit en analys om här.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021