Ändrad investeringsstil när tiderna förändras


Av: Jesper Henrikson

I juni bytte jag jobb och i samma veva flyttade jag från Lund till Stockholm, något som innebar en ny tillvaro med nya vanor att förhålla sig till. Detta har även gått ut över den tid jag normalt sett lägger på att analysera bolag och dess aktier. Som jag skrivit om här så bygger mycket av mitt investerande på att ha en tillräcklig övertygelse för att våga dubbla ett innehav som tappat halva sitt värde, och likvärdigt sälja eller skala av ett innehav som blivit övervärderat. När jag nu har lite mindre tid innebär detta en utmaning då mindre tid inte tillåter samma djupa kunskap som jag söker.

Mindre tid innebär även mindre tid på egna analyser, vilket gör att jag mer sällan kommer över nya case och skapar mig en tillräcklig grad av övertygelse för att våga ta en tillräckligt stor position för att denna ska aktiens utveckling ska göra avtryck i portföljen (≈5% av portföljen). Samtidigt är jag fortfarande övertygad om att jag i längden kan överprestera i förhållande till börsen som helhet och vill därför heller inte köpa indexfonder.

Detta har lämnat mig med ett par olika alternativ. Det ena alternativet handlar om att hålla mig till befintliga innehav samt andra bolag som jag redan kan väldigt väl. Genom att välja konkurrenskraftiga bolag (som jag kan tänka mig äga i många år) från olika branscher kan jag då sektorrotera beroende på vilken sektor som marknaden gillar respektive ogillar för stunden. Detta blir alltså som en variant på en buy-and-hold-strategi.

Tidigare har jag velat hålla mig till mellan sju och tio innehav, men detta känner jag nu att jag behöver se över och funderar nu på att åtminstone diversifiera något mer än vad jag tills nu har gjort. För att diversifiera min portfölj när jag inte hinner med lika mänga nya analyser söker jag bolag av betydligt större storlek, längre historik och stabilare intjäning – kort och gott mer defensiva placeringar, gärna med en hygglig utdelning. I denna jakt har jag även sett mig om för ny inspiration. Tidigare har jag inspirerats mer av ”enterprising investors” och mindre av mer defensiva investerare. Delvis har jag gått tillbaka och kikat på en del analyser i Värdepappret. Jag har även inspirerats mer utav Lundaluppen, som jag tidigare ansett vara för ”tråkig”. Två av bolagen som jag kikat mest på i Lundaluppens portfölj är Investor och Sampo. Sampo har jag tagit en initial post i medan jag hittills avvaktat med Investor. En tredje inspirationskälla som jag nyligen sprang på är den relativt nystartade bloggen Utdelningsjakt, där jag har funnit en hel del matnyttiga case. Bland annat har han också skrivit om Investor
här. Det jag gillar med Utdelningsjakt är den tydliga strukturen på sidan som gör det lätt att få en bra överblick av en stor mängd defensiva utdelningsaktier. 

Genom att komplettera min befintliga case-drivna strategi med en del av portföljen bestående av defensiva utdelningsaktier är min ambition att fortsätta arbeta case-drivet, samtidigt som en väsentlig del av portföljen bara ligger och tuggar utan att kräva nämnvärda mängder analys.

Vad tror ni om detta och hur hanterar ni utmaningen i att ha mindre tid till börsen?

Kommentarer

  1. När jag började med aktier gjorde jag bedömningen att jag hade lite mer än fem år på mig då tid fortfarande skulle vara någonting jag hade gott om. Min strategi var därför redan från början byggd på att jag skulle göra väldigt djupa analyser i början och sedan förenkla processen mer i riktning mot t.ex. Lundaluppen när barn och andra ansvar ökade.

    Den processen har gått ganska bra och på slutet hade jag faktiskt problem med att jag kom så långt i mina analyser "i huvudet" att jag hade svårt att skriva ned dem på ett meningsfullt sätt. Senaste året har jag haft extremt lite tid men målet just nu är att bygga upp en lite bättre teknisk "basplatta" där jag byter ut Excelsnurran mot R eller Jupyter Notebooks. Därefter blir målet att gå mer mot en diversifierad portfölj där jag kan bränna igenom kvantitativa data extremt fort samtidigt som jag sköter den kvalitativa analysen via en kombination av eget arbete och tips från "MIILFs" (Mature Investors I Like to Follow för att låna Spartacus term). Däremot tänker jag nog gå lite mer i Gustavs riktning än Lundaluppen, jag har alltid älskat att följa bloggen på grund av den intellektuella skärpan och allmänbildningsvärdet men jag föredrar lite mindre bolag då de är lättare och mer lärorika att förstå rent operativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande strategi. Jag gillar hur du tänker och kan tänka mig att testa på en liknande variant. Jag har hittills inte läst Gustavs blogg då jag velat hålla mig mer till den nordiska marknaden för att minimera courtage-kostnaden. Likt dig uppskattar jag allmänbildningsvärdet så jag kommer nog alltid vilja få in en bit av det.

      Har du din portfölj publicerad någonstans?

      Radera
    2. Innehaven finns längst ned här och jag har inte köpt/sålt något:
      http://aktieingenjoren.blogspot.com/2018/06/omstuvningar-i-portfoljen.html?m=1

      Radera
  2. Jag har ett par olika portföljer för diversifiering, största anledningen till att jag har aktier istället för indexfonder är att jag tycker att det är roligare. Jag har inte så mycket tid eller lust för alltför mycket analyser, men med lite investmentbolag och andra bolag som jag tror på hoppas jag kunna gå minst som index.
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta approach. Jag gillar insikten/acceptansen kring att ditt syfte med investeringar är att det är kul, snarare än rent resultatstyrt. Jag kan känna igen mig i det. Under tider där jag levererar i linje med eller sämre än index känner jag ofta att det fortfarande är värt min tid och energi då jag uppskattar själva lärandemomentet som investeringar innebär. Eftersom jag gillar att lära mig om nya branscher har jag dock hållt mig undan investmentbolag hittills.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021