Analys av Physitrack
Max Gärdin, 2021-12-13
Enterprise value: 691 Mkr + 164 Mkr nettokassa
Disclaimer: Jag äger aktier och det finns begränsat med
likviditet – inga råd - gör din egen läxa
Physitrack är ett snabbväxande digitalt e-hälsobolag inom
sjukgymnastik med stor andel återkommande Saas-intäkter och goda
framtidsutsikter:
·
Strukturell medvind genom ökad digital hälsovård
·
Underdigitaliserad nisch med lång runway
·
Early moover advantage med 15 000 övningar
och ca 100 000 betalande abonnenter
·
Pilotskolan deluxe: De två grundarna äger 46% av
bolaget, varv VD Henrik är äger 23%
Trots en skalbar affärsmodell, bra tillväxt och fina
framtidsutsikter är bolaget relativt billigt på mina estimat:
Man har som mål att växa organiskt med 30% och man vill ha
en EBITDA-marginal på 40%. Jag har skissat på att man växer något långsammare
än sina mål och att man når lönsamhetsmålet först 2024. Enbart organiskt ser
caset spännande ut, men det som verkligen kittlar är bolagets förvärvsagenda. Man
har nämligen en stor nettokassa och i estimaten ovan ingår förvärv.
Förvärv är inte alltid värdeskapande, men jag är mycket
imponerad av de förvärv som gjorts och hur de integrerares och kompletterat
befintliga erbjudande. Mer om förvärven senare men de är en viktig del i detta
case.
Det finns flera drivare som kan komma att generera
aktieägarvärde:
·
Organisk tillväxt
o
Fler användare
o
Högre ARPU
·
Förvärvad tillväxt
o
Multipelarbitrage – köper billigare än
Physitrack värderas
o
Förbättra marginaler post aqusition
·
Förbättrad lönsamhet
·
Multipelexpansion
För att bjuda in till fortsatt läsning visar jag nedan att
det finns en ganska bra indikerad uppsida i aktiekursen givet en värdering på 25*EBITDA.
Det krävs givetvis att bolaget levererar framåt, men jag tycker
själv att jag är relativt modest i mina antaganden och ändå blir uppsidan mycket stor. Mer om mina antaganden
kommer senare, men först lite mer om verksamheten.
Bolaget och dess erbjudande
Bolaget har sitt säte i England, men VD, tillika medgrundare
och storägare Henrik Molin är svensk och i somras tog man in 200 mkr när man noterade
Physitrack på Svenska First North till 40 kr/aktie.
Sjukgymnastiken har varit sen med att digitaliseras och
Physitracks affärsidé föddes 2012 när bolagets VD Henrik Molin såg sin släkting
komma hem från sjukgymnasten med ett gäng övningar nerkladdade på ett papper.
Släktingen kommenterade att ”det borde finnas en app för sånt här” och idag, 10
år senare är Physitrack världsledande på just dessa tjänster.
Grundprodukten är alltså en mjukvara och består idag av bilder
och instruktionsvideor av ca 15 000 olika övningar. Såväl stora sjukhus,
som privata sjukgymnaster prenumererar på tjänsten och kan därmed dela ut
övningar och följa upp att patienterna gör sina ordinerade övningar. Physitrack
erbjuder även en tjänst för telehealth, vilket gör det möjligt för
sjukgymnasterna att ha ett videosamtal med sina klienter och skicka
videoövningar direkt till slutkunden under tiden man har sitt samtal.
Med hjälp av tjänsten kan sjukgymnasterna dra ner på antalet
fysiska träffar och därmed behandla fler patienter. Physitracks kunder
(sjukgymnasterna) sparar alltså tid och pengar, men tjänsten är även uppskattad
bland slutanvändarna, som kan sköta sin rehab själva från sitt gym, samtidigt
som de får den support de behöver via Physitracks app.
Man har som sagt 100 000
användare idag och intäkterna är spridda över hela världen. Se uppdelningen per
Q3 2021 nedan:
Plattformen är extremt skalbar och man kan på nolltid
översätta den till ett nytt språk och gå in i en hel marknad utan att addera
nämnvärd overhead.
Physitrack har vuxit lönsamt sedan starten 2012 och i juni i
år tog man in 200 mkr vid sin börsnotering (inga ägare sålde utan alla likvider
tillfördes bolaget) för att förvärva bolag och konsolidera marknaden.
Branschen för digital hälsovård har fått raketfart sedan covid-19
bröt ut och just sjukgymnasitk är en mycket liten skärva av den totala
e-hälsomarknaden, vilket har lett till att stora aktörer som Kry, Teladoc, med
flera inte satsat på denna nisch. Physitrack ser nu en möjlighet att
konsolidera (den fortsatt mycket fragmenterade) branschen och bredda sitt
produktutbud genom M&A.
Physitracks M&A
Physitrack har numera en uttalad förvärvsstrategi och har
kommunicerat att man har kapacitet att göra ca ett förvärv per kvartal.
Eftersom Physitracks mjukvara är installerad ute i vårdgivarnas crm/jornalsystem
kan Physitrack identifiera intressanta kandidater baserat på kundflöden och
användande av plattformen och därefter kontakta aktören och inleda en
förvärvsdialog. Detta är en stor fördel, men det första förvärvet var inte en
användare av Physiotracks, utan en konkurrent.
I slutet av 2020 påbörjade man sin M&A-resa genom att
förvärva en av sina största Europeiska konkurrenter, Finska Physiotools Oi, som
också tillhandahåller en saas lösning till sjukgymnaster bestående av ett bibliotek
med övningar.
Genom förvärvet fick Physitrack ett ännu större bibliotek av
övningar, vilket stärker erbjudandet och man kan höja priset och därmed ARPU. Lönsamheten
i Physiotools var förhållandevis låg och Physitrack attackerar problemet från två
håll:
1.
Prishöjningar mot befintliga kunder i Physiotools
2.
Man migrerar också över Physiotools kunder till
Physitrack, vilket ger kunderna en bättre plattform, men till ett högre pris.
Physiotracks egen plattform har nu berikats med Physitools content,
vilket gör tjänsten bättre och motiverar därmed prishöjningar också på
Physitracks mjukvara. När hela Physitools bibliotek återfinns på Physitrack
blir det dessutom lättare att migrera över Physitrack-kunder till Physitrack
där man tar bättre betalt.
Allt content är redan migrerat till Physitrack och när man
byggt in Physitools bästa features i Physitrack finns det ingen vits att
underhålla två plattformar så då gissar jag att man migrerar över de sista
kunderna från Physiotools och att man sedan lägger ner plattformen. Varumärket
Physiotools kan givetvis fortfarande användas i t. ex Finland där varumärket är
extremt starkt även fast man byter ut tekniken bakom.
Ju fler liknande bibliotek man kan förvärva, desto större
blir försprånget till potentiella nya aktörer och desto högre blir inträdesbarriärerna.
I februari 2021 förvärvade man det brittiska bolaget Rehab plus, som
tillhandahåller fysisk sjukgymnastik. Syftet med detta förvärv var att knyta
till sig fysioterapeuter, alltså anställda sjukgymnaster, för att kunna erbjuda
så kallad ”virtual care” direkt till slutkonsumenter.
Sjukgymnasterna på rehab plus använder alltså Physitracks bibliotek
av övningar, samt funktionen för tele health för att konsultera slutkunder
direkt. Man konkurrerar därmed mot Physitracks andra kunder, men det är
fortfarande i mycket liten skala och utgör enligt bolaget inget problem.
Om typkunden för Physitracks Saas-erbjudande är en fysioterapeutisk
avdelning på ett sjukhus, eller en sjukgymnast som driver enskild firma, så
vänder sig Physitracks virtual care via Rehab plus till företag som vill kunna
erbjuda tjänsterna till sina anställda, eller till försäkringsbolag som är
skyldiga sina försäkringstagare att bekosta rehabilitering.
I nedanstående bild beskriver Physitrack sin verksamhet. Delen
till höger som kallas för ”360 care” är den del som tillkommit nu när man även
har egna fysioterapeuter.
Jag tycker förväret av Rehab plus och dess fysioterapeuter
är superspännande och VD
indikerar här att de är intresserade av att göra liknande förvärv av
fysiska fysioterapeutkliniker i fler länder för att kunna erbjuda lokal tele
hälsa till kunder inom t. ex företagshälsovård. Dessa kliniker värderas
sannolikt till låga vinstmultiplar och borde kunna bli en riktigt bra affär för
Physitrack om man kan förvärva billigt och samtidigt addera både omsättning och
lönsamhet genom den digitala vården.
Så sent som i september gjorde Physitrack sitt senaste
förvärv. Denna gången blev det ett svenska Fysiotest
som är aktiva inom företagshälsovård och erbjuder bland annat testning och
coachning för att företagets anställda ska prestera på topp. Man betalade 15
mkr för en omsättning på 12Mkr och en justerad EBITDA på 1,8 Mkr. Den
potentiella tilläggsköpeskillingen är 55 mkr över 4 år, så maximalt skulle man
kunna betala 5,8ggr sales. Med stöd i den senaste affären utgår jag från att
ett genomsnittligt framtida förvärv kommer ske till 4ggr sales och betalas över
4 år.
Marginalerna i såväl Svenska Fysiotest, som i Finska
Physiotools är långt under Physitracks egna lönsamhetsmål, men man har visat
förut att man kan höja både intäkterna och lönsamheten i sina förvärv, så jag
räknar med att Physitrack långsamt rör sig mot sina EBITDA-mål om 40-45%.
Givet det fina sätt man har integrerat sina tidigare förvärv
och hur man adderat ”russinen ur kakan” till befintliga verksamheter tror jag
att man kan höja kundvärdet för Fysiotests kunder genom att addera befintligt
produktutbud, och sedan höja priser och därmed ARPU.
Vad gäller kommande förvärv verkar man vara sugen på USA,
men även Europa och Japan. Man har idag 150 Mkr kvar i kassan att förvärva för
och i min analys har jag utgått från att man kan förvärva 120 Mkr med nuvarande
kassa + kassaflöden under nästkommande fyra år. Antagandet är att man betalar i
snitt 4ggr sales och att man betalar summan över fyra år med earnouts osv.
Förmodligen kan man komma över en del förvärv (t.ex fysiska kliniker) betydligt
billigare, men jag ser hellre att jag blir överraskad på uppsidan än på
nedsidan.
En sista kommentar på bolagets M&A är att jag gissar att
man kommer ta in mer pengar inom 2 år för att finansiera större uppköp i takt
med att organisationen och dess kapacitet växer. I mina antaganden har jag dock
utgått ifrån att man endast förvärvar för nuvarande kassa + kassaflöden.
Slutsatser kring Physitracks M&A
Man har änsålänge visat att man kan krama ur mycket värde ur
sina förvärv genom att höja ARPU och integrera de olika förvärven. Man har inte
öppet redovisat tidigare förvärvsmultiplar och vi vet inte vilka
earn-out-villkor som finns i avtalet kring Fysiotest, men min känsla är att man
kan komma över fler småaktörer till attraktiva priser på en stand alone basis.
Genom korsförsäljning, integrationer till övrig verksamhet, delad overhead och
Physitracks förmåga att höja priserna så tror jag att det finns potential för
en riktigt lyckad Roll up här.
Ägare och ledning
Den enbart största anledningen till att jag valt att investera
i Physitrack är att jag lyssnade på VD Henrik Molin i denna
90 minuter långa intervju. Henrik äger 23% av bolaget och cashade inte ut en krona i
samband med IPO:n. Det gjorde inte heller Nathan Skwortsow, som är medgrundare
och CTO. I intervjun förstår man att Henrik är tillväxt-hungrig, men att han
aldrig skulle riskera bolaget genom att ta för stora risker. Han har en sund
inställning till lönsamhet och och det speglas i siffrorna det senaste decenniet.
Bolaget har en uttalad strategi att dela ut pengar i en mer mogen fas, vilket
också känns mycket förtroendeingivande.
Utöver grundarna så är Consensus
Asset Management största ägare med 15%. Jag delar flera andra innehav med
Consensus, som t. ex Awardit och jag ser dem som en bra ägare.
Konkurrenter, tillväxt och TAM
Physitrack har idag ca 100 000 användare av sin Saas-plattform,
vilket gör Physitrack till (en av de?) största aktörerna i sin nisch. Efter
förvärvet av Physitools är man den överlägset största aktören i Europa och man
har iaf flest övningar i världen. I USA ska det finnas ett gäng större
konkurrenter (har inte grävt mer här) men jag har fått uppfattningen av att
Physitracks är störst av alla inom fysioterapi.
Globalt finns det 1-2 miljoner fysioterapeuter enligt
Physitracks, så då har man 5-10% av TAM, men bolagets tjänster inom telehälsa och
företagssjukvård för den potentiella marknaden betydligt större.
Vi ser dessutom en åldrande befolkning globalt vilket kommer
leda till ökat behov av fysioterapi, samt ett behov av att minska kostnaderna
per behandling genom digital vård. Oavsett exakt TAM kan vi konstatera att det
finns en lång runway när hela professionen ska digitaliseras. Enligt en
branschorganisation ska e-fysiohälsa växa med 13,5% om året mellan 2019 och 2027,
men den undersökningen gjorde innan covid och Physitracks egna organiska
tillväxtmål är för närvarande 30%.
Jag har hört investerare som är oroliga för att för att efterfrågan
ska säcka ihop efter covid, men jag tror förändringen i beteende är mer
bestående än så. Givetvis kommer tillväxttakten gå ner, men vi bör kunna ha
många år av hög tvåsiffrig tillväxt. Jag räknar försiktigt med att man växer
25% 2022 och att takten sedan avtar. En bit under bolagets egna mål alltså.
Oro för hög churn
Mitt största orosmoln i detta case är deras churn. I Q3an
rapporterade man att den låg på 1,8% i månadstakt, så ca 20% på årsbasis. IR
menar att det är lågt jämfört med liknande tjänster men jag tycker det känns
lite högt.
1,8% månadsvis churn är förvisso i nivå med extremt
framgångsrika företag som Spotify och Netflix, men jag skulle gärna se en lägre
churn rate än så. Ett netflix-konto kan du stänga av under sommaren och sätta
på det igen när hösten tränger sig på. En sjukgymnast som använder Physitrack
bör rimligtvis ha igång diverse kundrelationer any given time och då kan man
inte stänga av och på en licens.
Mjukvara till sjukvården bör i mina ögon vara bland det mest
sticky som finns och därför vill jag gärna se att Physitrack är best in class. Framförallt om mjukvaran i fråga sparar tid
och leder till en bekvämare kundresa. Jag kan inte se varför 1/5 av kundkretsen
skulle vilja avsluta sina abonnemang varje år. Problemet med 20% churn på sin
ARR är att det krävs 20% nya kunder varje år bara för att inte krympa om vi bortser
från möjligheten att höja priserna. I verkligheten kommer man förmodligen kunna
höja priserna med ca 20% per år under ett par år, vilket motverkar churnen, men
man kan inte höja för alltid.
I ett case som detta kan churnen utgöra en
värderingsskillnad på >100%, så jag hoppas ledningen kan ge mer ”flavor”
kring sin churn i kommande presentationer.
Det finns i min bok två scenarios som kan förklara churnen:
1.
20% stämmer. Vissa användare nyttjar tjänsten
för lite för att det ska vara värt 100 kr/mån, eller så finns det massa
småföretagare som kommer in och ut ur branschen och som därmed churnar snabbt.
Detta är det dåliga alternativet och det är extra dåligt är det ifall det beror på att kunderna
är priskänsliga eftersom det går emot min tes kring höjd ARPU och stigande
marginaler.
2.
Physitrack mäter churn som skillnad i unika användrar
ID månad 1 och 2. Eftersom licenserna är individuella räknas det som churn om
en medarbetare ersätts med en annan hos en klinik, trots att den aktuella
kliniken inte har justerat antalet licenser. 20% skulle kunna likna en normal
personalomsättning på en arbetsplats och därmed förklara churnen. Detta är det
positiva alternativet. I min bok är detta ingen riktig churn då betalaran
(kliniken) varken minskat eller ökat antalet licenser.
Jag tror och hoppas
på att förklaringen är något i stil med nummer 2, vilket skulle kunna få mig
att vrida upp multiplarna lite mer nedan…
Slutsatser kring churn
1,8% på månadsbasis är bra relativt andra Saas-bolag, men givet
Physitracks nisch borde man kunna förbättra siffran, eller i vart fall kommunicera
dynamiken bättre.
Förväntningar framåt och värdering
Jag skissar på en organisk tillväxttakt på 25-10% nästkommande
år, samt att man förvärvar till 4 ggr sales. Förmodligen finns det rum att slå
mina förväntningar genom billigare förvärv och genom högre organisk tillväxt.
På marginalsidan har man mål att komma upp i 40-45% EBITDA och jag tror det är
fullt möjligt i bolagets grundbusiness, men vi har sett att nya förvärv
kontinuerligt har lägre marginaler, så jag tror det krävs ett par år innan man
kan komma upp i mål-marginalerna på koncernnivå. Grundverksamheten måste bli
tillräckligt stor i relation till de nya förvärven för att förvärvade låga
marginaler inte ska dra ner helheten. Tittar vi på prissättningen så tar man
idag 70-150 kr/mån för ett abonnemang som en sjukgymnast kan använda hur mkt
hen vill. När man väl är inkörd i
mjukvaran lär man inte vilja byta för några tior, eller ens hundralappar per
månad, så jag tvivlar inte en sekund på att man kan nå sina 45% på ett par års
sikt givet liknande tjänsteutbud som idag.
Nedan är mina esitimat för Physitrack och jag har brutit ur förväntad M&A från omsättnigen
Mina M&A-antaganden ovan bygger på den kassa man har idag. My best guess är egentligen att man förvärvar i ett snabbare tempo och tar in pengar på vägen, men för enkelhetens skull utgår jag från att man nyttjar befintlig kassa+kassaflöden.
För att förstå kassaflödena i min modell ska man ha med sig
att jag antagit att man köper för 4ggr sales, men att man betalar av förvärvet jämnt
över 4 år (likt det senaste förvärvt Fysiotest om man uppnår halva earn-outen).
Vad ska man då betala för att bolag som Physitracks?
Givet bolagets Saas-profil, återkommande intäkter och
dessutom en extremt diversifierad kundbas där man inte står och faller med
någon kund tycker jag att en EBITDA-multipel på minst 25 är befogad. I ett
hauss-scenario där folk börjar prata om ”ett globalt Carasent inom
sjukgymnastik” skulle jag inte bli förvånad av att se värderingar på 50-75x, men det är inget man kan räkna med.
Anledningen att jag värderar på EBITDA och inet längre ner i RR är att förvärvsagendan kommer ge upphov till nedskrivningar av goodwill. Jag
har räknat med att man skriver ner alla innehav över 10år, men det beror mkt på
vilken redovisningsstandard man väljer framöver.
Gör din egen läxa
Jag äger som sagt aktier och är därför inet helt objektiv. Vidare är free-floaten begränsad, vilket kan bidra till stora rörlser. För den som vill lära sig mer om caset finns det massor av
podcasts och presentationer man kan lyssna på under sin commute. Först och
främst rekommenderar jag denna
90 minuter långa intervju med Atlant Fonder där VD går in på djupet. Här
hittar du webcasts från årets kvartalsrapporter och här finns en fantastisk
presentation via introduce
från den 25e november. Vill du presentera caset för en kompis med lite kortare
attention span finns det en kort och koncis genomgång
på ca 20 minuter från market makers.
Kommentera gärna, men gör det hellre via Twitter där fler kan ta del av diskussionerna.
Den churnen avgör ju caset i princip, oinvesterbart för mig. Det är ju inte som så att du som investerare ska behöva reflektera över vad den beror på, det ska bolaget kunna ge tydliga svar på. Siffran antyder att kundnöjdhet inte finns i princip och med det ingen vallgrav. Tack för intressant inlägg dock. En sak man ska beakta är att vården är väldigt konservativ och med det följer långa tidsplaner för förändringar. Mvh investera-pengar.blogspot.com
SvaraRadera