Nilörngruppen – Resonemang kring värdering och hotet från e-handeln
Av: Jesper Henrikson
En huvudpunkt i Warren Buffets investeringsfilosofi
är att endast investera i sånt som du förstår dig på. Den initiala tanken som
efterföljer detta är förmodligen någonting i stil med att hålla sig borta från
teknik du inte kan eller förstår. En annan tolkning av detta är att du ska
kunna dina bolag och deras produkter helt och hållet för att förstå vilken
påverkan eventuella makroekonomiska faktorer bör ha på bolaget.
Ett bolag som jag tror kan ha råkat ut för detta är
Nilörngruppen, som Max tidigare skrivit om här
och som Värdepappret gjort en fin och utförlig analys om här. Bolaget
designar, tillverkar, säljer och distribuerar etiketter av olika slag till
detaljhandelsindustrin, med kunder såsom Lyle & Scott, Fred Perry, Polarn o
Pyret och många andra kända varumärken.
Min misstanke är att marknaden ramar in Nilörn för
mycket som ett detaljhandelsbolag som kommer gå under i takt med att e-handeln
tar över och inga företag kommer längre behöva köpa de där futtiga prisetiketterna
längre.
Bakgrund
Nilörns verksamhet har haft en mycket stark
utveckling under de senaste åren där intäkterna under de senaste 5åren vuxit
med i snitt 13,9% och vinsten med 14,2%.
På grund av säsongsmönstret där Q2 och Q4 utgör en
betydande del av både intäkter och resultat blir det lättast att åskådliggöra
Nilörns utveckling genom att jämföra kvartalen från år till år.
Intäkterna går uppåt utan någon större volatilitet.
Q2 och Q4 utgör en betydande del av rörelseresultatet
för Nilörn.
Rörelsemarginalen är mycket stabil och pendlar
mellan 10 och 13%.
Trots en mycket stark utveckling av verksamheten
har aktien gått svagt under de senaste 2åren, där kursen fallit från 110kr till
dagens 70kr. Bolaget värderas i dagsläget till P/E 12,1, EV/EBIT på 9,4 och en
förväntad direktavkastning nästa år på 6,1%. För ett så pass fint bolag med stabila
marginaler och en av mig förväntad tillväxt framöver på 7-10% tycker jag att bolaget
är mycket intressant.
Mina tankar kring den svaga utvecklingen av aktiekursen
1. Huvudägaren Traction har sedan toppen kring 110kr
minskat sitt innehav i flera omgångar
2. VD sålde aktier först kring 100-lappen och nu
senast efter den mycket starka Q3-rapporten vid nivåer kring 84kr. Den senaste
försäljningen motsvarade 38% av VDs totala innehav.
3. Bolaget verkar inom detaljhandelsindustrin som åkt
på stora smällar under det senaste året på grund av den så kallade ”butiksdöden”.
Kommentarer och förklaringar till ovanstående punkter
1 Traction gillar ”turn-around cases” och det kan man inte längre kalla
Nilörn för. Därför ser jag det som naturligt att Traction inom kort kommer att
ha sålt även sin sista del av Nilörn.
2 I samband med sin försäljning av aktier sålde Nilörns VD sitt gamla hus
och köpte samtidigt ett betydligt större och flådigare hus/herrgård jämfört med
den tidigare kåken. Försäljningen av aktier gav ca 10MSEK – en summa som
jag tror kan vara i paritet med värdeskillnaden av de olika fastigheterna.
3 Gällande butiksdöden så har bolaget kommenterat att man inte
påverkas negativt av denna förändring. Däremot tycker jag det kan vara viktigt
att gå igenom Nilörns produktutbud och kommentera kort hur varje
produktkategori bör påverkas av ökad e-handel och minska butiksförsäljning.
Detta går jag igenom nedan.
Nilörns produktutbud och påverkan från ökad e-handel och minskad butiksförsäljning
Produkt
|
Beskrivning
|
Påverkan från e-handel/”butiksdöden”
|
Länk för bilder
|
Vävda
etiketter
|
Insydda
på plaggen oftast
|
Ingen
påverkan
|
|
Textiletiketter
|
Insydda
på plaggen oftast
|
Ingen
påverkan
|
|
Hängetiketter
|
hängande
etiketter som ex. prislapp hänger på
|
Negativ påverkan
|
|
Präglade
etiketter
|
insydda
på plaggen, typ läderbiten på jeansen där märket syns
|
Ingen
påverkan
|
|
Förpackning
|
Ganska
exklusiva paket
|
Positiv
påverkan
|
|
Accessoarer
|
knappar,
dragkedje-detaljer, väskdetaljer etc.
|
Ingen
påverkan
|
|
Skötselråd
|
insydd
lapp med skötselinstruktioner
|
Ingen
påverkan
|
|
Variable
data/ RIS
|
Ex. RFID
för tracking av lagerhållning och av hur mycket som hänger framme i butiken.
Ger optimering av supply chain och ökad försäljning pga. bättre presentation
av det som finns
|
Negativ
påverkan från e-handel men positiv påverkan från IoT- och
digitaliseringstrend. Klart övervägande positiv trend.
|
Slutkommentar kring hotet från ökad e-handel/minskad butiksförsäljning
Hängetiketter bör få negativ påverkan då
”prislappen” inte behöver hänga på plagget vid e-handel. Däremot bör dessa vara
klart mycket billigare än någon annan produkt och marginalerna lär dessutom
vara låga här. Därför bör påverkan vara minimal från e-handeln/butiksdöden.
Förpackningar, särskilt av den mer exklusiva typen,
kommer med största sannolikhet bli allt viktigare i takt med att
e-handelsaktörer vill stå ut i en allt hårdare konkurrens (tänk Apple’s
paketering av sina produkter).
RFID-produkter ligger definitivt helt rätt i tiden
och detta kan vara ett mycket viktigt steg i att hålla butikerna relevanta
genom att säkerställa att det finns bra nivåer i hyllorna av samtliga varor.
Särskilt värdefullt ska detta vara för underkläder och skjortor som behöver
konstant påfyllning. Andelen RFID-produkter av total försäljning är fortfarande
nästan obetydlig även om detta kan vara ett intressant område för fortsatt
tillväxt. Läs mer om dess användningsområden här.
Slutord och mina tankar kring fair value
Sett till Nilörns produktutbud ser jag ingen
anledning att vara orolig. Med tanke på den tydliga anledningen till VDs försäljning
av aktier är jag inte heller orolig. Skulle VD sälja ytterligare aktier skulle
jag dock bli orolig.
Kort och gott tycker jag att Nilörngruppen handlas
väldigt billigt just nu och med tanke på bolagets kvalitéer tycker jag att
EV/EBIT omkring 12-13 vore mycket rimligare, dvs drygt 30% upp från dagens nivå.
Ett fair value mellan 90-95kr/aktie alltså.
Med tanke på bolagets fina balansräkning bör Nilörns
möjligheter till att förvärva något bolag vara goda. Om Nilörns värdering
fortsätter ligga omkring nuvarande nivåer tror jag att det kan utgöra ett
attraktivt förvärvsobjekt.
Man ska dock inte räkna med att Nilörn varken
förvärva andra bolag eller blir förvärvade själva. Om Nilörn under de närmsta
tre åren växer med 7%, behåller nuvarande marginaler och värderingsmultiplarna
behålls vid nuvarande nivåer skulle detta ändå ge en årlig avkastning på drygt
13% (6% direktavkastning + 7% tillväxt). Detta tycker jag skyddar nedsidan betydligt.
Efter att ha fyllt på mycket under den senaste
tidens dipp är Nilörn mitt största innehav och utgör omkring 13% av mitt
portföljvärde.
Vad tror ni om Nilörn och ser ni några risker som
jag inte ser?
Jag vill minnas att man i prospektet hade mycket modesta förväntningar på framtida tillväxt som man sedan slagit med råge. Har du någon förklaring till varför det gått så mycket bättre än väntat? Att ha låga förväntningar i prospekt hör ju inte direkt till vanligheterna.
SvaraRaderaBra fråga. Jag har inte koll på vad anledningen till den högre tillväxten har varit - målet är ju 7% årlig tillväxt. Ska försöka luska lite i detta.
RaderaOm jag inte minns fel täcker FCF dåligt de utdelningar som varit så jag personligen skulle jag inte räkna med så hög utdelning på sikt.
SvaraRaderaMan har de senaste åren legat precis över 100% av FCF när utdelningsandelen legat mellan 70-73%. Jag räknar framöver på att man kan behålla 70% i utdelningsandel men det är en viktig sak att hålla koll på. Tack för input!
Radera