Att värdera bolag och få ett övertag på marknaden


Av: Jesper Henrikson

Jag har under en tid sysslat med aktieanalyser i hopp om att få ett övertag på marknaden och på så sätt kunna nå en överavkastning. Jag har, som jag har skrivit om här, inspirerats av flera olika bloggare, twitterprofiler och finansböcker som var och en på sitt sätt hjälpt mig förbättra min egen analysprocess. I många fall kan jag tycka att fundamentalanalyser ofta görs lite omständliga, i alla fall för att göra investeringscaset så tydligt som möjligt. Framförallt om man är hyfsat ny på aktieanalys är det skönt att veta vart man ska börja.

På sistone har jag börjat följa NemCap på twitter och hittade så småningom även till hans blogg; nemcap.se. Devisen som han använder är mycket enkel; man ska inte behöva trixa fram och tillbaka i olika excelsnurror för att en aktie ska vara köpvärd. Det ska räcka med en simpel tes som gör en aktie mycket undervärderad. När jag sedan läste ”Common Stocks & Common Sense” blev det väldigt tydligt hur författaren, Edgar Wachenheim, gång på gång använt sig av samma simpla metodik för att nå en kraftig överavkastning under många år.

Övertaget på marknaden som varje investerare har möjlighet att dra nytta av är kort och gott långsiktighet. Marknaden ser överlag 2-3 kvartal framåt och ifall du kan analysera vad som ska hända längre fram än så, säg 2-3år, får du en fördel.

Men det här med långsiktighet har man hört förr, men som med så mycket annat behöver man applicera det för att det ska ge någon effekt.

Vad innebär då ”bolagets utveckling under 2-3år framåt” och vad gör man sedan? Kort och gott så inkluderar jag två saker i ”bolagets utveckling”: tillväxt och marginal. Efter att ha analyserat dessa sätter jag en multipel på bolaget och utifrån denna se vad bolaget borde vara värt om 1,5-2,5år (eftersom marknaden tar ut händelser som ligger 2-3 kvartal framåt i förskott). Viktigt här är att vara konservativ i sina antaganden. Slutligen återstår bara att subtrahera nettoskulden från värdet.

För en bra analys av en aktie behöver du alltså ta reda på 4st saker:
  1. Tillväxt – Hur kommer bolagets tillväxt att se ut under nästkommande 2-3 år?
  2. Marginal – Hur kommer bolagets EBIT-, EBITDA eller vinstmarginal utvecklas under nästkommande 2-3 år?
  3. Multipel – Vad är en rimlig multipel att sätta på ett bolag med den historik som jag förmodar att bolaget har om 2-3 år?
  4. Nettoskuld

Efter själva strukturen för analysen gäller det att veta vad som påverkar de olika delarna. Följande frågor för varje del ställer jag mig själv för att sedan komma fram till ett estimat:

Tillväxt
  • Hur konjunkturkänsligt är bolaget?
  • Hur har bolagets tillväxt sett ut senaste 5 åren?
  • Vilka makrotrender driver positiv/ negativ tillväxt?
    • Vilken tillväxt förväntas branschen som helhet ha?
    • Förväntas bolaget växa snabbare eller långsammare än marknaden som helhet?
  • Förväntas bolaget avyttra någon del eller köpa andra bolag framöver?

Marginal
  • Vad är bolagets och dess konkurrenters nuvarande marginaler?
    • Vad beror skillnaden på och är skillnaden uthållig?
  • Har bolaget någon kostnad i dagsläget som om 2-3 år kommer att vara normaliserad?
    • Hur kommer detta påverka marginalen?
  • Hur skalbar är affärsmodellen – dvs hur skulle bolagets rörelsemarginal påverkas av ökade eller minskade intäkter?
  • Hur ser ”pricing power” ut?
    • Är kunderna mer beroende av företaget eller vice versa?
    • Har bolaget någon vallgrav som hindrar prispress?

Multipel
  • Har företaget några vallgravar?
    • Hur djupa och breda är dessa?
  • Hur stor del av intäkterna är återkommande, såsom licensintäkter?
  • Hur ser framtida tillväxt ut?
  • Det genomsnittliga börsnoterade bolaget handlas över tid till omkring P/E 15 – hur bör företaget värderas relativt detta?
Nettoskuld
Subtrahera nettoskulden från värdet.

Innan en investering sker är det viktigt att ställa sig frågan om vad som kan hända som kan påverka värderingen negativt. Tack för bra input av Patrik Wahlen från Volati här.

Detta är ungefär så en aktieanalys ser ut för mig. Hur går era tankar kring detta?

Kommentarer

  1. X På selskapsnivå tror jeg du har fokus på de rette områdene.

    X I den innledende fasen, så kan det være fornuftig å bruke en aksjescreen til å finne frem til lavt prisede kandidater, eller for den sagt skyld kandidater som tilfredsstiller gitte kvantitative krav i forhold til momentum, verdi, kvalitet osv. Jeg kaller det «Effektiv investering», og målet er å bruke mest mulig tid på å analysere de «riktige selskapene»

    X I neste trinn handler det om å studere de såkalt lavt prisede kandidater, og forsøke å finne en forklaring på hvorfor prisen er lav. For de fleste selskapene så vil det finnes en god forklaring, mens for andre kan man få en følelses av at prisen faktisk er for lav. De selskapene som tilhører den siste kategorien kan det være fornuftig å studere nærmere.

    X man skal heller ikke undervurdere det å analysere selskaper som man faktisk synes er interessante. Det gjør ofte gjør analysen mer interessant. Pass derimot på å ikke bli for positiv:) De fleste investorer/analytikere brenner seg på det en gang i blant.
    Lycka till:)
    Investing24H.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar - mycket intressanta tankar. Framförallt gillar jag delen om att förstå varför ett bolag är så lågt prissatt. Gällande screeners så tycker jag att dessa är bra, men det är sällan här jag hittar de bolagen som jag till sist köper därifrån. Ofta hittar jag bolag som har någon jämförelsestörande post som gör att nyckeltalen ser dåliga ut.

      Allt gott,
      Jesper

      Radera
  2. En annan aspekt som jag själv ofta går bet på är tajming på affären. Jag tycker mig ha hyfsad koll på en lista aktier som jag 'gillar' (ledning, historik, bransch, pris och värderingstrend, underliggande strukturell tillväxt/trend, riktning på marginaler) men har inget bra sätt att hålla dessa under bevakning när prissättningen blir extra gynnsam. Resultatet blir att jag har med dem på listan, men missar tillfällen att göra affärer.

    Nilörngruppen, Ad City Media, Cherry, Evo för att nämna några som hade ypperliga tillfällen under 2017.

    En variant på en lösning kan ju vara att använda sig av kurslarm (Avanza) men för att sätta dessa rätt så behöver man ju den där räknesnurran som NemCap har kastat i papperskorgen. Om inte annat för att jobba på sin egen 'conviction'. Sen handlar det ju klart också om att använda nyhetsflödet på rätt sätt – när nu prissättningen tillfälligt blir 'felaktig' som resultat av ett 'hack i kurvan' så bör man dels ha känslan för vad som händer, vilken kortsiktig effekt det får, och huruvida det kommer att finnas någon bestående effekt. Och att ha närvaron att handla när 'the rate of conviction' är tillräckligt hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din poäng och känner delvis igen mig. För att våga gå in vid rätt tillfälle vill jag ha gjort min egen analys av bolaget först. Jag vill ha alla siffror som jag behöver i mitt eget excelark och se svart på vitt vad jag har att jobba med. Dessutom vill jag ha en känsla för bolaget och vilka som är de viktigaste faktorerna för bolagets välmående. Om bolaget är för dyrt vid analysens tillfälle sätter jag ett kurslarm och när detta ringer så läser jag mig in på de senaste pressmeddelandena, olika forum etc. för att första vad som tryckt ner aktien.

      /Jesper

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021