Event med Avensia den 8nov
Av Jesper Henrikson
Igår var jag på en träff med Aktiespararna där jag hade
nöjet att få lyssna till Robin Gustafsson på Avensia. Mitt positiva intryck av
Avensia stärktes ytterligare och idag har jag köpt tillbaka hälften av de
aktier som jag sålde innan rapporten kring 11kr. Avensia utgör efter dagens köp
20% av mitt totala portföljvärde.
Mycket av det som sades var känt sedan tidigare, men det var
även en hel del detaljfrågor som klargjordes för mig. Det blev tydligt för mig att Avensia lyckats ta en position som premiumleverantör bland e-handlare och dessutom att bolaget har skaffat sig ett starkt renommé bland kunderna.
Avensia som helhet
Strategisk optimering av affärsmodellen för att öka lönsamheten
Avensias affärsmodell består idag av tre steg:
1.
Nykund
2.
Eftermarknad
3.
Produkt
Jämför man nykundsprojekt med projekt i eftermarknaden så är
det mycket högre lönsamhet i eftermarknaden. Nykundsprojekt kan vara svåra att
planera och kan bli försenade, varför de inte är särskilt lönsamma. Däremot är
nykundsprojekt viktiga eftersom de utökar kundbasen och lägger en grund till
eftermarknadsförsäljningen. En strategi är därför att minska storleken på
nykundsprojekten för att på så sätt kunna lägga mer krut på de mer lönsamma
delarna av affären. Enligt Robins bedömning kan Avensia sitta 5–10 år med en
kund för att vidareutveckla och optimera dess e-handel.
Andelen underkonsulter kommer att minska
I de två senaste kvartalsrapporterna har Avensia haft en hög
andel underkonsulter. Under träffen meddelade Robin att Avensia i en väldigt snabb tillväxtfas
vill ha 10–15 procent underkonsulter. I tider med lite lägre
tillväxt kan Avensia dock tänka sig att dra ner på denna siffran.
Något avtagande personaltillväxt framåt
Den höga personaltillväxten under Q2 och Q3 berodde på att
man inte lyckades anställa så många nya som man önskade under Q4 2016 och Q1
2017. Jag fick bilden av att Avensia nu kommer att dra ner på
personaltillväxten, vilket känns bra för att upprätthålla specialiststämpeln.
Institutionella ägare välkomnas
Robin uttrycker att Avensia idag har en värdering precis i
gränslandet för när institutionella ägare kan börja titta på bolaget – något
som Robin välkomnar.
Avensia Storefront
Konkurrenter & positionering
Det finns i huvudsak tre stycken direkta konkurrenter till
Storefront. Dessa är Sitecore (danskt), Sana (österrikiskt) och Orckestra
(kanadensiskt). Sitecore är enligt Robin väldigt dyra och uppstartskostnaden
ligger på minst 10MSEK. Även implementeringen är väldigt lång. Om Sitecore är
väldigt stort så är Sana och Orckestra motsatsen. Dessa är väldigt
småpaketerade, implementering tar bara ett par veckor, men det är också
begränsat vad man kan göra med dem. Storefront har positionerat sig någonstans
i mitten. Uppstartskostnaden ligger på cirka 2MSEK och det tar ett par månader
att implementera.
Storefront-teamet ändrar fokus från utveckling till försäljning
Av de 10 personer på Avensia som ägnar sig helt åt
Storefront ägnar sig 3-4st åt sälj och 5-6st åt produktutveckling. De har dock
kommit till en fas där de kommer att övergå mer mot sälj och ägna mindre tid åt
produktutveckling. Detta är något som jag verkligen ser framemot.
Försäljningspartners
Gällande försäljningspartners verkar det vara en aning
tudelat: vissa partners fattar Storefront direkt och har då lyckats bedriva
framgångsrik försäljning på egen hand. Hos en del andra partners har
tillräcklig kunskap om e-handel och omnikanalshandel saknats och därför har
också försäljningen uteblivit. Utbildning av partners är alltså viktigt i många
fall, men i längden vill Avensia gå ifrån att behöva hjälpa sina
försäljningspartners med att komma igång. Målet är att Avensias
försäljningspartners i längden ska bli så självständiga som möjligt. Ibland får
Avensia även hjälpa sina partners med tekniken. I dessa fall får Avensia vara
underkonsulter till sina partners, vilket är något Avensia vill undvika. Idag
är Avensia för involverade i sina partners men detta är ett naturligt steg i
utvecklingen. I Nordamerika fungerar framförallt Episerver, men även Microsoft,
som försäljningspartners för Avensia Storefront. Robin Gustafsson uttryckte att
Avensias partnernätverk inom Tyskland och USA funkar riktigt bra och är
självgående i sin försäljning av Storefront.
Särredovisning av Storefront 2018?
Avensia funderar på att börja särredovisa Storefront under
2018. Anledningen till att man inte gjort detta hittills är att man inte vill
släppa information till konkurrenter.
Kundfeedback
Kundfeedback gällande Storefront har varit bra även om det
varit en del tekniska problem. Avensias partners som har velat implementera
siterna helt själva har haft en del tekniska problem som Avensia har behövt
hjälpa till med. Avensia håller utbildningar för dem men vissa partners har
inte velat ha utbildningar. Enligt Robin finns det lite kvar att göra i
paketeringen av Storefront, men kundfeedback har överlag varit bra.
SCOPE
Jag har tidigare funderat en del gällande Scope – något som
Robin förklarade mycket utförligt. Scope är en paketering av ett antal
frontend-ramverk som gör att en hemsida fungerar väldigt fort. Scope har också
en större mängd av hemsidan lagrad i minnet, vilket gör att man som besökare av
en Scope-hemsida kan åka genom exempelvis tunnlar, dvs. där det inte finns
någon internetanslutning, och ändå ha en fungerande hemsida. Största vinsten är
dock prestandan, dvs. snabbheten på hemsidan. Robin säger att han trodde att
Avensia skulle ha cirka 6månaders försprång innan någon konkurrent kom upp med
något liknande. Nu har det dock gått över ett år och det är fortfarande ingen
konkurrent som lyckats leverera en liknande lösning. Robin uttrycker att detta
har gett Avensia en stor edge i förhandlingar. Intäktsmodellen för Scope är att
det är en initial avgift upfront och sedan en löpande licensavgift år efter, dock
med lägre intäkter än för Storefront. Anledningen till att Scope inte kan
rullas ut genom global partnerförsäljning likt Storefront är att Scope är för
tekniskt komplex för att kunna paketeras på ett smidigt sätt.
Tack Robin för en mycket trevlig kväll!
Hur går era tankar kring Avensia?
Hej Henriksons,
SvaraRaderaHar ni lyckats få tag på några av de senaste kunderna och diskuterat något kring varför valet föll på Avensia bland annat? Har försökt få tag på ansvarig hos KICKS idag - utan framgång dock. Återkommer när jag fått tag på personen med eventuell feedback. Och keep up the good work!
Hej Isometrix! Jag ska faktiskt ta ett samtal med ansvarig på Kicks i januari - egentligen gällande annat men ska försöka komma in på frågan. //Jesper
Radera