Betta på att storyn ska ändras

Av: Jesper Henrikson

Genom att förutspå storyn kring ett bolag är det möjligt att nå kraftig överavkastning på börsen.

Anledningen till att aktiekurser rör sig mer än utvecklingen av intäkter eller vinst är att storyn om bolaget ändras fram och tillbaka, vilket i sin tur ändrar estimat för intäkter och vinst, vilket sen får en stor inverkan på riktkurser. 

Alla börsnoterade bolag handlas till en multipel i förhållande till den för stunden rådande försäljningen, bokförda värdet, vinsten eller något som är närliggande dessa. Här ingår bl.a. P/S, P/E, EV/EBIT med flera.

Olika multiplar är olika relevanta för olika branscher, och är även olika för olika bolag inom samma bransch. T.ex. tenderar cykliska bolag att handlas till låga multiplar under brinnande högkonjunktur och till höga multiplar i en lågkonjunktur där en vändning i konjunkturen nalkas. Samtidigt handlas ocykliska bolag till högre multiplar när konjunkturen ser ut att vara på väg ner, och så vidare.

Multiplarna bestäms dock även av historisk prestation där intäktstillväxt och utveckling av vinstmarginalen ofta spelar stor roll. T.ex. en accelererandet tillväxt med marginalexpansion på grund av skalbarhet tenderar att ge höga multiplar, medan en avtagande tillväxt med krympande marginaler ger låga multiplar.

Men värderingsmultiplar baseras inte bara på bransch och vinstutveckling, utan även av marknadens bild av bolagets framtid gällande vissa aspekter. Dessa aspekter kan ex. vara någon av följande:
  • Att en moat verkligen existerar och bolagets marginaler eller tillväxt är uthållig
  • Bolaget verkar inom en bransch som kommer att gå dåligt, och därför kommer även bolaget gå dåligt
  • Förmåga till lyckade M&A
  • Bolagets förmåga att ersätta nuvarande bästsäljare med nya framgångsrika produkter
  • Bolagets förmåga att växa till nya geografiska marknader eller nya vertikaler

Dessa aspekter utgör grunden för storyn om bolagets framtid. En ”story” är alltså i princip hisspitchen om varför bolaget kommer att ha en fantastisk eller usel framtid.

När storyn går från att framtiden ser usel ut till att se ljus ut sker ofta en dramatisk uppvärdering av en aktie, samtidigt som det motsatta ofta inträffar när storyn ändras från bra till dålig.

Estimat för intäkter och kostnader byggs upp av storyn som pekar i en viss riktning. Om storyn ändras från ”vikande försäljning med svagare marginaler” till ”stabil tillväxt mot ett segment som ger högre marginaler” kommer 1) vinsten öka väsentligt istället för att minska, och 2) bolaget blir attraktivt att äga och värderingsmultipeln kommer att öka väsentligt. Som aktieägare genom denna resa för du alltså en dubbel skjuts uppåt från både vinstökning och multipelexpansion. Det är dessa tillfällen som kan leda till en kursdubbling trots att intäkterna egentligen bara ökade med 10%.

Storyn har ändrats från ”stagnerande, tråkigt bolag som handlas till p/e 7” till ”stabilt, tryggt tillväxtbolag för p/e 14”.


Att köpa billigt och sälja dyrt handlar i stort sett om att du har lyckats identifiera en alltför negativ story, pinpointat vilka delar som är felaktiga, vilka estimat som behöver ändras utifrån detta, och får fram en ny riktkurs.

Ett bra sistasteg av en analys kan därför vara att skriva upp bolagets story i ett före- och ett efterscenario, dvs nuvarande story kring de viktigaste punkterna som påverkar framtida vinster, samt din bild av vad storyn bör vara. 

Som en brygga mellan storyns ”as is”, dvs nuläget, och ”to be”, dvs framtiden, krävs triggers. En trigger finns ofta i en kvartalsrapport som motbevisar nuvarande storyn och säljer in den nya storyn.

Det är dessa triggers du som investerare kan leta efter - och därmed få en edge på marknaden.

Triggers kan vara att bruttomarginalen ska upp på grund av fördelaktiga råvarupriser, eller bara att försäljningen inte kollapsar och att det istället ser ganska ljust ut.

Eftersom ovanstående syns direkt i kvartalsrapporter så kan det vara ”för sent” att agera när du fått storyn bekräftad i en kvartalsrapport. Marknaden ser samma sak och skickar därför upp aktien mot den nya storyns fair value. 

Därför är det viktigt att som investerare på egen hand ta reda på så kallade ”ledande indikatorer” till den triggern du letar efter, ex. att följa råvarupriset som du tror ska boosta bruttomarginalen, eller följa intresset för en vara via ex. Google Trends.

För att nå överavkastning över tid krävs att du ligger ett steg före marknaden. Det kan du göra genom att förutspå storyns utveckling.

Man behöver dock inte alltid förutse ett skifte för att få fin avkastning när ett bolags story skrivs om. Är du osäker kan du vänta tills en kvartalsrapport faktiskt bekräftar din tes. Du missar ett par %enheter ifall du får rätt, men riskerar inget på nedsidan. Anledningen till att resan uppåt ofta fortsätter efter rapportdagen är att det tar ett tag innan den nya storyn verkligen sjunker in.

De analytiker som kan bolaget väl handlar upp aktien den dag en kvartalsrapport skvallrar om att storyn ändrats. Sen sätter analytikern sig i excel, justerar upp estimaten och skriver en köprek med höjs riktkurs. Dessa uppjusteringar släpar ofta ett par dagar och det är först när dessa nya köprekar trillar in som gemene man förstår att storyn verkligen håller på att ändras och handlar upp aktien.

När aktien handlas upp hänger ofta analytikerkåren på och höjer sina riktkurser ytterligare. En självförstärkande cykel har påbörjats. För att du ska kunna hoppa på cykeln i ett tidigt skede måste du dock kunna bolaget väl. Ju fler bolag du kan, desto fler chanser har du att identifiera en story som håller på att ändras.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022