Uppdatering av portföljen och genomgång av nya innehav

Av: Jesper Henrikson

Det var nu ett tag sedan jag gjorde ett inlägg här på bloggen. Nytt jobb sedan i april har gjort att jag haft betydligt mindre tid till börsen än tidigare. Detta gör att jag försöker gå alltmer mot en Buy-and-hold-portfölj med riktigt hög kvalitet på de bolagen jag äger. Värdeinvestering innebär dock alltid att aktiers pris kommer att pendla mellan billiga och dyra, och min målsättning är därför att fortfarande vara relativt aktiv i min handel.

Här kommer en genomgång av mina affärer på sistone, samt mina tankar kring bolagen:

Ökat i Nilörngruppen på 56kr efter att Traction ökat sitt innehav där. Traction har under längre tid velat ta sig ur Nilörngruppen, men tycker nu uppenbarligen att aktien blivit för billig. Traction lär även vara de som kan Nilörn bäst av alla på marknaden, så jag ser detta som väldigt positivt. Det positiva VD-ordet inför H2 gör att Nilörn kan bli en fin affär på hyffsat kort sikt. Ett lågt PE-tal i kombination med en någorlunda nedtryckt marginal känns bra.

Carasent köpte jag i början av sommaren och har där på kort tid gjort en fin vinst. Fortfarande ett lovande case men den största omedelbara ökningen i aktien bör nu vara tagen. Kortfattat levererar Carasent (genom det helägda bolaget Evimeria) ett journalsystem för vården, i dagsläget endast i Sverige men expansion till Norge ska ske under H2 och även Danmark inom en snar framtid. Evimerias journalsystem, WebDoc, verkar vara väldigt stark och bolaget har hittills inte haft några dedikerade säljare, utan den starka tillväxten på ca 40% kommer i princip helt från att snacket går mellan olika vårdcentraler. Jag skissar här på att man 2021 kommer att omsätta 111 MSEK och göra en EBIT-marginal på 25%, dvs EBIT på knappt 28 MSEK. Pga lång tillväxtbana, höga byteskostnader i form av inarbetade arbetsrutiner och en okänslighet för konjunkturen sätter jag en EBIT-multipel på 30, dvs fair value 830 MSEK i slutet av 2021. Vid applicering av en säkerhetsmarginal om 25% och ett avkastningskrav på 15% får jag ett fair value på 400 MNOK, dvs ca 10% över dagens kurs.

Gjorde en kort visit i G5, som jag dock sålde efter +40% på några veckor. Gillar bolagets historik och jag tror även på den långa intäktssvansen på spelen, vilket marknaden tidigare ifrågasatt. Inser dock att jag har för dålig koll på branschen för att jag ska ha en edge och därför kommer jag aldrig våga trycka på med bra size i G5.

Har ökat i Lammhults, som nu utgör en size som jag är nöjd med. EV/EBIT 12 med en uppåtgående marginal, stabil verksamhet och en fin orderingång inför H2. Målet för helåret är en ebit-marginal om 8% och för rullande 12 månader ligger man på 5,2%. Det finns flera initiativ kring prissättning, sortiment och inköp mot att nå målet. Bolagets omsättning är starkt viktat mot Q4, vilket gör att sista kvartalet får stort genomslag på helårets marginal. Kan man komma ens i närheten av 8% i rörelsemarginal är aktien riktigt billig.

Minskat i Avensia på 16kr - tyckte att rapporten i juli var svag och finns viss konjunkturoro. Däremot bör marginalen kunna stiga fint inom kommande 2år.

Köpte Kambi under den största Draftkings-baissen omkring 130kr/aktie där jag ändå tyckte att väl mycket negativt hade tagits in i förväntningarna från det som endast var rykten. Kambi-caset består kortfattat av en marginalexpansion i takt med att omsättningen ökar i snabb takt, samtidigt som den skalbara plattformen inte innebär ökande kostnader i samma takt. Bolaget bör på 3 års sikt nästan dubblera sin rörelsemarginal samtidigt som man bör kunna växa med nästan 30% per år, drivet främst av expansionen i USA.

Även klivit in i AQ Group - ett bolag som jag gillat länge och som jag kommer vilja hålla under en längre tid. Bolaget har en historik av att hantera lågkonjunkturer relativt bra och dessutom pågår ett utvecklingsarbete för att förbättra leveransprecisionen, vilket bör kunna förbättra marginalen framöver. Kvalitet till ett rimligt (nästan lågt) pris.

Länk till uppdaterad portfölj finns här.

Ska försöka uppdatera bloggen lite mer frekvent framöver - främst för strukturera ner mina tankar i ett större sammanhang.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022