Om oss

Vi är två bröder som har ett stort aktieintresse gemensamt och bloggen är tänkt vara en mötesplats där vi kan samla och diskutera idéer. Ni hittar oss även på Twitter: @maxhenrikson2 @jesperhenrikson

tisdag 25 juli 2017

Kommentar till Avensia Q2 2017

Av Jesper Henrikson

Igår rapporterade ett av mina tyngsta innehav – Avensia, som vi tidigare analyserat här och här. I mina ögon var rapporten väldigt positiv för de som sitter med Avensia som ett långsiktigt innehav. För de som ser på Avensia som ett mer kortsiktigt innehav förstår jag en mer kortsiktig frustration över att lönsamheten inte kommer så snabbt som man kan ha hoppats på.

Här följer höjdpunkterna från rapporten:
  • Omsättningen steg med hela 36% - den högsta procentuella tillväxten bolaget rapporterat under dess resa på börsen.


  • Bolagets kundportfölj blir alltmer väldiversifierad och under kvartalet har Avensia levererat rådgivningstjänster till kunder i såväl Australien, Asien och Europa.



  • En högre andel underkonsulter användes eftersom man inte kunde tillgodose all efterfrågan från kunder. Om man tittar i nedanstående graf ser man dock att kostnader för underkonsulter i förhållande till omsättning inte ligger på en särskilt hög nivå om man jämför med hur det ser ut historiskt. Däremot ger detta en bild av att det finns utrymme för lönsamhetsförbättringar om man kan lyckas stabilisera sig på en lägre nivå av kostnader för underkonsulter.


    Även om man behövde använda sig av många underkonsulter var dessa kostnader endast höga relativt omsättning om man jämför med de två senaste kvartalen.



  • För att möta den höga efterfrågan var rekryteringstakten var väldigt hög och Avensia ökade antalet anställda med hela 12st, från 95st till 107st i kvartalets slut.
    Under det senaste halvåret har antalet anställda ökat med nästan 25%.



  • Lönsamheten var låg och rörelsemarginalen landade endast på 5,2%. Detta berodde helt enkelt på den högre andelen underkonsulter, samt den höga rekryteringstakten som gör att nya konsulter endast initialt bär kostnader i form av utbildning och träning.


    Höga kostnader för personal och för underkonsulter drog ned kvartalets lönsamhet.



  • Kassaflödet var negativt även om man bortser från den utdelning som avyttrades under kvartalets gång. Detta är inte något som jag tycker är särskilt konstigt eftersom kunder kan vara sena med betalningar. Dessutom var kassaflödet i Q1 betydligt starkare än resultatet för samma kvartal var. Därför anser jag att det bara är att acceptera att kassaflödet är lite slagit, men att detta säkerligen kommer att stabiliseras i takt med att bolaget växer.
  • Avensia Storefront löper på fint och bolaget beskriver att man skrivit avtal med svenska kunder, dvs minst två stycken nya kunder.

    Hittills har Avensia ackumulerat minst 11st Storefront-kunder.   
  • Avensias partner Episerver kommer att börja sälja Avensia Storefront under eget varumärke i Nordamerika. Detta är en väldigt positiv nyhet för Avensia då man tidigare kommunicerat att man upplever en stark efterfrågan därifrån men att man ändå inte haft varken någon egen återförsäljare eller egen försäljning i regionen.



Avslutningsvis tycker jag att rapporten känns väldigt positiv och jag gillar framförallt att bolaget drivs långsiktigt med fokus på tillväxt och rekrytering istället för högre marginaler i det korta perspektivet. Dessutom är det en styrka att Avensia lyckats rekrytera så många nya på så kort tid, något som får ses som ett tecken på ett starkt arbetsgivarvarumärke.

Vad tyckte ni om Avensias Q2-rapport?

5 kommentarer:

  1. Håller med, riktigt kul att de växer så snabbt, men vi hoppas nog alla att Storefront inom ett år driver på lösamheten så att vinsten kan växa snabbare än personalstyrkan. Jag hade hoppats på att se detta redan nu, men IOM att man numera tar utvecklingskostnaderna för store front direkt tar det något kvartal till innan Storefront påverkar marginalerna i någon större utsträckning. Samarbetet med episerver låter riktigt spännande! / Max

    SvaraRadera
  2. Jag stör mig på att det sker under Episervers varumärke och inte Avensia. Att visa att produkten används av många kunder är oerhört viktigt och därför är det synd att plsttformens användarbas splittras upp på två poster. Att man var tvungen att gå med på det för att få till samarbetet är även det lite oroväckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en bra poäng, även om jag är något osäker på hur det funkar med referenskunder som köpt produkten från episerver. Ska fråga Robin Gustafsson på Twitter

      Radera
    2. Fick nu svar från Robin och det ska tydligen inte vara några problem för Avensia att använda Storefront-kunder som köper licensen via Episerver.

      Radera
    3. Tack, i statistiken blir det inga problem men jag tänker på enkla frågor som vad som händer när en potentiell kund googlar och söker information.

      Radera