Uppdatering efter Q1-rapporter: Protector

Skrevs av Max Henrikson, 22/05/2017

Sedan årsskiftet har jag flyttat från London till Stockholm och fått dessutom bytt arbetsroll inom mitt bolag. Även Jesper har börjat ett nytt arbete – varför bloggen blivit lidande. Nu har jag dock landat och avser nedan reflektera snabbt över mina största innehav som nyligen rapporterat siffror för Q1. Först ut är därför Protector Forsikring:

Sedan vår analys av Protector har jag arbetat med att koncentrera portföljen mot mina bästa case och under det senaste halvåret har jag passat på att köpa ytterligare aktier i Protector då aktien varit pressad.

Protector, Avensia och Amhult2 utgör nästan 20% vardera av min portfölj och de senaste veckorna har Q1rapporter trillat in från alla tre bolag. Uppdateringar är på sin plats och vi börjar med Protector.

För snart tre veckor sedan rapporterade VD och storägare Sverre ett i min menig mycket bra kvartal. I vår analys i höstas resonerade jag kring att lönsamheten skulle bottna ur under Q1 2017 och sedan vända upp. Huruvida detta infaller återstår att se, men operationellt tycker jag att man gör ett riktigt bra första kvartal och under det gångna kvartalet har VD dessutom utökat sitt eget innehav. 

Mina key take-aways från den senaste rapporten är:
  • Expansionen i UK går bättre än väntat
  • Målen för omsättningstillväxt höjs återigen till 20%
  • Lönsamheten i DK är på rätt väg
  • Avkastningen på floaten var dålig under kvartalet
De tre första punkterna är enligt mig fantastiska nyheter och den fjärde punkten kan jag leva med. Avkastningen på floaten kommer svänga över tid och ett kvartal är ingenting att hänga upp sig på. Dessutom har man tagit ner risken på portföljen under kvartalet genom att sänka aktieandelen från drygt 21% till 18%, vilket iochförsig fortfarande är relativt högt. Jag anser att ”börsen” är för högt värderad och tycker att Protector gör rätt i att vikta ner aktieandelen.

Tittar vi närmare på lönsamheten, som oroat marknaden det senaste halvåret tycker jag att Protector visar att man tagit tag i problemen i Danmark. Man återfår nu förtroendet för att man kan upprätthålla en acceptabel Combined Ratio om 92%. Med marginaler under kontroll och en tillväxt på 20% ser värderingen enligt mig mycket attraktiv ut. Skulle räntorna börja klättra uppåt det närmaste året, vilket är konsensus i både Sverige och Norge kan Protector dessutom få upp den riskfria avkastningen på floaten och investeringsbenet kan därmed ge en välbehövlig stabilitet till intjäningen.

Jag sitter alltså kvar långsiktigt och tycker att Q1an visar att man är på rätt väg. Lite oturligt sammanfaller detta operativa uppsving med ett sämre investeringskvartal. Får man till båda delar samtidigt har vi ett riktigt pangresultat på G. 

Den största risken som jag ser det just nu är att man skulle återupprepa misstagen från Danmark genom att prissätta för lågt och därmed att ta för stora risker i jakten på marknadsandelar i UK. Jag tycker dock det framgår att man lärt sig från DK och de nämner bland annat i kvartalsrapporten att man under kvartalet sagt nej till en del avtal i Norge pga. prispress. Protector har den lägsta kostnadsandelen i branschen och jag tycker att man visar på ett nyktert förhållningssätt till tillväxt/ risk genom att säga nej till avtal som inte ger tillräckligt bra riskjusterad avkastning.


 Näst på tur för en kvartalsuppdatering står Avensia

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Lycka till med Protector!

    SvaraRadera
  3. ... Protector har aktier i NOFI.. Norwegian Finance Holding... dom er vel bra.. bra nok til Henriksens egen portefølge?.. :-)..

    SvaraRadera
  4. Mitt namn är Wayne Gloria och jag baserad i USA ... Mitt
    liv är tillbaka !!! Efter 1 år av bruten äktenskap, min man
    lämnade mig med två barn. Jag kände mig som mitt liv
    var på väg att sluta i nästan begått självmord, jag var
    känslomässigt ned under en mycket lång tid. Tack vare
    en spell caster heter Dr Ade, som jag träffade på nätet. Å
    ena trogen dag, som jag surfar via internet, jag kom över
    tilld vittnesmål om denna speciella spell caster. Vissa
    människor vittnade om att jag tog med sig sina Ex
    älskare tillbaka några vittnade om att jag åter livmodern,
    bota cancer och andra sjukdomar, vissa vittnade om att
    jag kan kasta en trollformel för att stoppa skilsmässa
    och så vidare. Jag har också stött på ett särskilt
    vittnesbörd, det handlade om en kvinna vid namn Sonia,
    hon vittnade om hur jag tog tillbaka sin Ex älskare på
    mindre än 2 dagar, och i slutet av hennes vittnesmål hon
    tappade Dr Ade e-postadress. Efter alla dessa läsning,
    bestämde jag mig för att ge det ett försök. Jag
    kontaktade via e-post och förklarade honom mitt
    problem för honom. På bara 48hours, min man kom
    tillbaka till mig. Vi löste våra problem, och vi är ännu
    gladare än tidigare Dr Ade, är verkligen en begåvad man
    och jag kommer inte att sluta publicera honom eftersom
    han är en underbar människa ... Om du har ett problem
    och du letar efter verkliga och äkta stava hjul för att lösa
    alla dina problem för dig. Försök Hög
    Adespelltemple@gmail.com helst, kan jag vara svaret på
    dina problem. Här är hans kontakt:
    Adespelltemple@gmail.com eller ring honom eller whats-
    app på 2348148487280.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021