Inlägg

Oktoberbjörnar, panik och nettosparande

Bild
Skrivet av Max Henrikson 2018-10-24  Nyblivna aktiespekulanter stöter på björnen för första gången Såhär 10 år in en bull market är det naturligt att många aldrig varit med om större förluster. När aktiekurserna vänder ner och blåa siffror i bankappen blir röda är det lätt att drabbas av panik. De mest hypade tillväxtbolagen åker ofta på det mest när marknaden får en sättning. Under 2018 har igamingbolagen (som jag för övrigt numera ligger lång) gått från att vara älskade till föraktade och den senaste veckan har den av Avanzianer or Sharevillefantaster så älskade cannabisbranschen tappat rejält, med 30%iga fall i flera bolag, för att nämna några exempel. ”Problemet” med alla nyintresserade aktiespekulanter och hypade marknader är att folk inte räknar på sina investeringar.   Man köper bolag X för att marknaden går upp, eller för att man inte vill missa tåget. Ofta är storyn bra. Man köper vinnare med ljus framtid. Framgång föder framgång och till sist är folk så såld

Ändrad investeringsstil när tiderna förändras

Av: Jesper Henrikson I juni bytte jag jobb och i samma veva flyttade jag från Lund till Stockholm, något som innebar en ny tillvaro med nya vanor att förhålla sig till. Detta har även gått ut över den tid jag normalt sett lägger på att analysera bolag och dess aktier. Som jag skrivit om här så bygger mycket av mitt investerande på att ha en tillräcklig övertygelse för att våga dubbla ett innehav som tappat halva sitt värde, och likvärdigt sälja eller skala av ett innehav som blivit övervärderat. När jag nu har lite mindre tid innebär detta en utmaning då mindre tid inte tillåter samma djupa kunskap som jag söker. Mindre tid innebär även mindre tid på egna analyser, vilket gör att jag mer sällan kommer över nya case och skapar mig en tillräcklig grad av övertygelse för att våga ta en tillräckligt stor position för att denna ska aktiens utveckling ska göra avtryck i portföljen (≈5% av portföljen). Samtidigt är jag fortfarande övertygad om att jag i längden kan överpr

Analys Admicom

Bild
Av: Jesper Henrikson Om bolaget Admicom är ett finskt mjukvarubolag som levererar branschspecifika ERP-system (enterprise resource planning/ affärssystem) till tre olika branscher: Bygg, byggnadstjänster (VVS, elektriker, värme, ventilation, luftkonditionering och kyla), samt Industri. ERP-systemet, som heter Adminet, är molnbaserat och säljs som en så kallad SaaS-lösning, dvs en licensmodell som med en månatlig kostnad för kunden. Adminet hjälper små och medelstora företag (omsättning mellan 1-5 MEUR) att förbättra sin konkurrenskraft genom att automatisera affärsrutiner, såsom ekonomihantering. Med Adminet genomför Admicoms kunder kostnadsbesparingar motsvarande 1-3 administrativa tjänster. Dessutom drar Admicoms kunder nytta av ekonomisk information i realtid som stöd för affärsbeslut. Admicom startade sin verksamhet 2004 och de första kunderna inom byggteknik kom 2007. Byggbolag lades till som kundsegment 2013 och industrisektorn lades till 2017. Bolaget bytte affär