Nilörngruppen – Resonemang kring värdering och hotet från e-handeln
Av: Jesper Henrikson En huvudpunkt i Warren Buffets investeringsfilosofi är att endast investera i sånt som du förstår dig på. Den initiala tanken som efterföljer detta är förmodligen någonting i stil med att hålla sig borta från teknik du inte kan eller förstår. En annan tolkning av detta är att du ska kunna dina bolag och deras produkter helt och hållet för att förstå vilken påverkan eventuella makroekonomiska faktorer bör ha på bolaget. Ett bolag som jag tror kan ha råkat ut för detta är Nilörngruppen, som Max tidigare skrivit om här och som Värdepappret gjort en fin och utförlig analys om här . Bolaget designar, tillverkar, säljer och distribuerar etiketter av olika slag till detaljhandelsindustrin, med kunder såsom Lyle & Scott, Fred Perry, Polarn o Pyret och många andra kända varumärken. Min misstanke är att marknaden ramar in Nilörn för mycket som ett detaljhandelsbolag som kommer gå under i takt med att e-handeln tar över och inga företag kommer längre behöva k