Portföljuppdatering inför Q3 rapporterna

Portföljuppdatering, Max Henrikson 2017-10-14

Det är snart dags att syna det tredje kvartalet 2017 och inför rapporterna går jag igenom nuvarande innehav.

Så här ser portföljen ut just nu: 

Protector Forsikring                                         22%
Avensia                                                             16%
Amhult 2                                                           14%
Skue Sparebank                                                  9%
Sparebanken Sör                                                8%
RCI Hospitality Holdings Inc                            7%
Norwegian Finans Holding                                7%
Fidelity China Consumer A-Acc-USD              5%
Global X Uranium ETF                                     5%
Catena Media                                                     2%
Kontanter                                                            5%
Totalt                                                                              100%

Genomgång av innehaven

Mitt största innehav just nu är Protector Forsikring som vi skrivit om här, här och här. Detta norska försäkringsföretag växer med 20% årligen, värderas till P/E 17 och har en konkurrensfördel genom sina låga kostnader för att administrera försäkringsverksamheten. Jag har ett mycket stort förtroende för VD och storägare Sverre Bjerkeli och dessutom gynnas Protector av stigande räntor då en stor del av kundernas försäkringspremier, ”floaten” ligger investerat i olika räntepapper. 

Avensia som vi skrivit om här och här är också en grundpelare i portföljen och 16% av portföljen är i minsta laget. Dock har värderingen kommit upp med raketfart den senaste månaden och jag sålde av 1/5 av innehavet i veckan. P/E talet kommer snabbt sjunka för Avensia i och med att man växer supersnabbt och på sikt tror jag på stigande marginaler, men just nu värderas man till P/E 34 och Q3 som rapporteras nästa vecka är ett mycket litet kvartal för Avensia. Tillväxten på drygt 30% är såklart fantastisk, men de utökade personalkostnaderna dras man med även under Q3… 

Jag kan tänka mig att resultatet därför kommer göra många besvikna. Med det sagt har Avensia en fantastisk produkt som nu rullas ut globalt och bolaget går från klarhet till klarhet. Avensias tjänster och nu även produkter är ”hackorna och spadarna” när varenda butik tvingas gräva sitt guld online. Avensia är bäst i klassen i denna glödheta bransch och jag hoppas på att kunna köpa tillbaka mina aktier inom de närmsta månaderna så att innehavet återigen utgör >20% av portföljen.

Amhult 2, som vi skrivit om här och här har haft det riktigt tufft på börsen i år då oron för ökade räntor och för att fastighetsbubblan ska spricka har tilltagit, vilket även (enligt mig lite orättvist) straffat Amhult 2. Aktien är ner 27% bara i år och från att ha värderats med en premie mot substansvärdet kan man nu komma över denna lilla pärla med en rejäl substansrabatt. Aktien handlas nu till 95% av det egna kapitalet, men man har inte värderat upp beståndet sedan årsskiftet och när man gör det vid nästa årsskifte kommer substansvärdet återigen stiga. 

Bloggaren Investera Miljoner sammanställer substansvärdet bra här och givet hans estimat om ett nuvarande substansvärde om 75,5 landar vi i en substansrabatt på 16,5% vid en aktiekurs på 63 kr. Substansen är dock inte  huvudcaset för mig då Amhult 2 inte ämnar sälja de projekt man nu bygger. 

Planen framåt för Amhult 2 är att hyra ut och förvalta sina färdiga byggnader och hyresintäkterna kommer öka stabilt framåt. Många kommersiella kontrakt löper över årtionden och köerna till hyresrätterna är långa. Jag menar att Amhult 2 är översåld pga överdriven oro och det kan nog vara ett bra tillfälle att komma in även om jag i dagsläget är nöjd med min position. Kommer värderingen ner ytterligare kan jag dock tänka mig att öka på positionen ytterligare.

Skue Sparebank och Sparebanken Sör ser jag egentligen som ett gemensamt innehav om 17% och de ger ett stabiliserande värdeinslag i min portfölj då båda dessa små norska sparbanker handlas till mycket låga P/B-multiplar och bra direktavkastning. Här händer det inte mycket över kvartalen, men mitt case de senaste två åren har varit att räntenettot ska förbättras med stigande räntor och på längre sikt finns det stora möjligheter för uppköp och strukturaffärer i den Norska bankvärlden som är extremt fragmenterad jämfört med situationen i Sverige.

RCI Hospitality Holdings (RICK) är ett superspännande (ful)case som Värdepappret skrev om i slutet av sommaren. Bolaget köper upp små lokala strippklubbar (ja ni läste rätt – strippklubar) i USA till riktigt låga multiplar. Man höjer kvalitén på sina inköpta klubbar så att de blir "rumsrena", samtidigt som inköp och management centraliseras och effektiviseras. Dessutom finns en inbyggd vallgrav då ”tillstånden” tillhör själva byggnaderna som klubbarna drivs i och det ges i många delstater inte ut fler sådana tillstånd. Det rör sig alltså om ett seriöst bolag med en sunkig, men lukrativ business. Dessutom satsar man nu på en restaurangkedja vid namn Bombshells, som liknar Hooters och konceptet med militärtema och lättklädda servitriser verkar än så länge gå hem i staterna. För detta betalar man P/E 26, men i E som i Earnings bakar man in en hög avskrivningstakt på de klubbar man köpt. Det fria kassaflödet är i princip dubbelt så högt som deras earnings, så priset genom det fria kassaflödet (P/FCF) ligger runt 13.

Norwegian Finans Holding (NOFI) tillhandahåller framförallt kreditkort och konsumentlån och växer mycket snabbt. Bloggen Småbolag och Undantag har gjort en mycket bra genomgång om detta case och efter att ha läst in mig i caset köpte även jag en mindre stek, som nu vuxit till 7% av väskan.  NOFI växer i en rasande fart och har en mycket hög automatisering, vilket gör att kostnaderna hålls nere och lönsamhet uppnås snabbt efter att man går in i nya marknader. Dessutom får man mycket gratis marknadsföring genom Flygbolaget Norwegian, som för övrigt fortfarande äger 1/5 av bolaget efter att ha knoppat av NOFI för ett drygt år sedan. NOFI värderas enligt börsdata till P/E 14 runt 100-lappen och så länge inte kreditförlusterna skjuter i höjden har man en lysande framtid framför sig. Jag är själv kund i NOFI och kreditkortet är fantastiskt om man som mig gillar att flyga med Norwegian, då man kan använda sin bonus där och därmed få ett par ”gratisflights” varje år.

Fidelity China Consumer är min enda fond och det är ett spel på den växande kinesiska medelklassen konsumerar mer i takt med att Kina ställer om sin ekonomi från produktion och export till inhemsk konsumtion. Marknaden är enorm och det känns dumt att inte ha en liten stake.

Global X Uranium ETF är ett spel på att uranpriset ska vända upp efter 10 svåra år. Priset toppade ur på drygt 130 USD 2007 och ligger idag på runt 20 USD efter 10 års nedgång. Man ska inte fånga fallande knivar, men i detta fall har vi en obalans mellan utbud och efterfrågan där priset på sikt (enligt min analys) borde gå upp. Jag ligger själv back 30% sedan jag köpte vid inledningen av året men jag tror fortsatt på långsiktigt stigande uranpriser - den snabba utvecklingen av förnyelsebar energi till trots. 

Catena Media är mitt senaste inköp då jag köpte en första liten post nu i veckan. Jesper skrev om Catena Media här och efter en stormig månad med fallande aktiekurs och en sparkad VD kom det ett par insiderköp i förra veckan och jag kände därför att det var läge att börja bygga upp en bevakningspost. I takt med att jag lär mig mer om detta snabbväxande bolag hoppas jag på att kunna fortsätta bygga upp en riktig position, men jag vill som sagt sätta mig in på riktigt först.

Kontanterna i portföljen kommer från försäljningen av Avensia, och jag har som ambition att köpa tillbaka dessa aktier inom kort.

Valutarisk

Det som kanske sticker ut med min portfölj är att endast 37% är i svenska kronor och den starka kronan under det senaste året har inneburit en motvind för min portfölj. Det har råkat bli så då jag hittat många bra case i Norge (46%) och en del bolag/fonder som handlas i USD (17%). Jag är medveten om risken, men jag gillar mina norska innehav, så jag accepterar valutarisken. Hittar jag bra svenska case köper jag gärna det framöver, men generellt tycker jag att haussen varit extra stor i Sverige och värderingarna speglar detta.

Pengar in i portföljen

Jag har under det senaste året upprätthållit en hög sparkvot och pengarna har sen årsskiftet framförallt gått in på sparkontot, snarare än till portföljen.

Jag känner som många andra att vi är långt komna i cykeln, men eftersom jag fortfarande är ung och har få fasta utgifter kan jag snabbt spara ihop en stor summa pengar i relation till min portfölj. På ett år kan jag därför i princip spara ihop en position som motsvarar 20-30% av min nuvarande portfölj och jag känner därför att jag kan ta ner min totala exponering mot börsen utan att för den sakens skull sälja av några innehav. Snarare så koncentrerar jag portföljen kring mina bästa case istället för att köpa till exempel index.  

Branschfördelning

Som ni kanske noterat har jag varken innehav, eller fonder med innehav inom verkstad/ industri, vilket innebär att min portfölj stundvis är ganska okorrelerad med den svenska börsen. Egentligen skulle jag gärna gått in i t. ex. Investor för att få en exponering, men värderingarna är som sagt höga jag har valt att avvakta. Vid en framtida krasch är Investor ett typexempel på ett bolag jag gärna kompletterar portföljen med – då gärna med en fin substansrabatt.   

Hela 46% av portföljen ligger inom Bank och Försäkring och dessutom är alla dessa innehav norska. Innehaven är dock relativt olika även om de ligger inom samma ”bransch” och jag tror som sagt på höjda finansnetton för bankerna och ökade ränteintäkter för försäkringsbolagen.

Portföljutveckling
I skrivande stund är portföljen upp 6,5 % i år och laggar därför de flesta svenska index. Amhult 2, min Uran ETF, samt en stark svensk krona har varit de största sänkena. Jag är dock nöjd med min size i alla mina nuvarande innehav och jag ser fram emot rapporterna som börjar trilla in nästa vecka!
   

Har ni kommentarer på innehaven eller förslag på nya så tar jag gärna emot dessa! 

Kommentarer

  1. Intressanta innehav. Jag sålde URAN då jag inte orkar ligga snett i en råvara... känns inte som jag har någon direkt edge...

    Viktat upp Amhult istället... men det har ju inte heller gått jättebra... kortsiktigt dvs.

    /Hjarsta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022