Portföljuppdatering - September 2017

Av: Jesper Henrikson

Det var nu ett tag sedan jag gjorde en portföljuppdatering här på bloggen. Nedan följer hur fördelningen av mina nuvarande innehav ser ut.


Sedan jag senast gjorde ett inlägg om min portfölj har en del skett rörande mina innehav:

Försäljningar
Zalaris såldes på nivåer omkring 48NOK. Jag gillar det nya förvärvet skarpt och de möjligheter in på DACH-marknaden som följer med denna. Däremot tycker jag att informationen kring detta har varit bristfällig och jag känner inte längre att jag har samma överblick av bolaget som jag kände tidigare. Jag gillar att Cloud Services växer med en oerhörd hastighet då detta kommer att kunna höja Zalaris marginaler på sikt. Jag känner dock att Zalaris inte är särskilt billigt och jag ser att det finns bättre alternativ just nu. Kommer kursen ner till omkring 40NOK igen så kommer jag nog förmodligen att köpa in mig igen.

Skue Sparebank, som vi skrivit om här och här, såldes på nivåer omkring 110NOK. Banken är fortfarande billig men Skue är inte längre samma kap som det har varit tidigare.

TopDanmark fick en kort vistelse i portföljen. Jag köpte den på nivåer omkring 170DKK och sålde på 210DKK. TopDanmark är ett fint bolag men inte ett kap längre.

Köp
LiveChat Software köptes i början av augusti efter mycket fina och genomgående analyser av Phantas och Gustavs Aktieblogg. Möjligen kommer jag med en egen analys av bolaget snart. Kortfattat handlas bolaget till strax under PE 30, det växer med 25-30% och affärsmodellen är otroligt skalbar då det är ett SaaS-bolag (Software as a Service) så det finns finfina möjligheter för förbättringar av rörelsemarginalen. Precis som företagsnamnet indikerar förser bolaget en mjukvara för livechatt, dvs ett popup-fönster i vilket kunder kan chatta med företaget. Kundnöjdheten är väldigt hög och bolaget tillhandahåller främst sin tjänst till mycket stora bolag, däribland Ikea, Tele2, Ryanair, Renault etc.

Fortnox köptes i juli. Detta är ett fantastiskt bolag med en ledning som inger stort förtroende. Fortnox förser småföretag med mycket bra och billiga affärssystem för främst ekonomihantering. Likt Livechat Software är Fortnox ett SaaS-bolag, vilket som sagt ger en enorm skalbarhet i affärsmodellen. Bolaget växer så att det knakar, men värderas å andra sidan därefter till PE 56. Jag älskar verkligen bolaget och jag tror att det kan bli en mångdubblare på flera års sikt, men kortsiktigt finns en överhängande risk för att värderingen kan komma ner en bit.

Avensia har vi skrivit om här, här och här. Detta är en personlig favorit där jag starkt gillar företagskulturen och ledningen. Bolagets värdering har kommit ner en del och under sommaren har jag handlat en del aktier på nivåer under 9kr. Avensia har nu blivit mitt klart största innehav.

Nilörngruppen åkte på en riktig smäll efter sin något svaga Q2-rapport och aktien sjönk till låga 80kr då jag ökade min position i bolaget. Mycket av det negativa i rapporten var på grund av den så kallade "påskeffekten" och jag ser ingen anledning till att ändra min syn på bolaget.

Catena Media som jag precis publicerade en analys om här.



Kommentarer

  1. Kul att följa dig. Har drygt 25% Amhult i portföljen. Träffade VDn för ett tag sedan som verkar mycket jordnära och kompetent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Vad kul - pratade ni något om den kommande utvecklingen av bolaget?

      //Jesper

      Radera
    2. Det kom inte fram något nytt direkt. Men hon poängterade hur konstigt det var att aktien handlades under substansen med tanke på den kommande mycket troliga uppvärderingen av beståndet.
      Det går bra för hela området Amhult. ICA, Willys och exempelvis "Lindex" är ett av de som går bättre i hela Sverige.
      Snart ska det även börjas att lagas tänder i området.
      Sen så finns det ju Skogens Gård som enligt mig är det riktigt smarriga för den med lite längre läsglasögon

      Radera
  2. Håller tummarna för LiveChat. Har inte utvecklats som jag önskar än, men kommer ge dem tid.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021